Qoros Milestone: rideg jövőkép
Évtizedekkel ezelőtt az európai és amerikai autógyártók bombázták a közönséget kreatív, bár sokszor értelmetlen tanulmányautókkal. Most mintha több ilyet látnánk a kínai márkáktól, amelyeket sokszor legfeljebb hírből ismerhetünk.
A Qoros például a forgalmazásig is eljutott Európában. modern megjelenésű autókat mutattak autószalonokon 2013-tól, csináltak ötcsillagos töréstesztet az EuroNCAP-nál, még a forgalmazást is megszervezték, de aztán mégsem indult be az üzlet. Amit kínáltak, az bejáratott márkáknál is elérhető volt, hiányzott egy erős bevezetőkampány, vagy legalább néhány kivételesen jó árcédula, és végül a két év készülődés eredménye 2015-ben, 51 eladott autó után ment a levesbe.
Azóta sem nagyon hallottunk a Chery és az izraeli befektetők autómárkájáról, pedig Kínában létezik, el is adnak néhány tízezer autót évente. Hogy megéri-e, azt nem tudni – a 20 ezer körüli éves eladási számok alapján valószínűleg inkább nem, mint igen – de a Chery állami cég, nyilván belefér néhány gyengébb esztendő.
Amiért most újra szót ejtünk a Qorosról, az egy új tanulmányautó, amit Pekingben mutattak be. A Milestone, azaz mérföldkő nevet kapta, és olyasfajta formai kísérlet, amely akár divatot is teremthet, bár ez a konkrét példány valószínűleg nem jut el a szériagyártásig. A forma maga is érdekes ritmusban tálalja a szögletes és lágy részleteket: középen inkább az egymásba áthajló felületek uralják a formát, elöl és hátul viszont egy igazán érdekes megoldással zárul le: a karosszériából kilógó átlátszó élek egy téglatest sarkait adják ki, és a karosszérián belül elhelyezett LED-ek fénye ezeknek a peremén világít.
Szintén elég feltűnő megoldás, bár kevésbé forradalmi, és még kevésbé célszerű, hogy az ajtók kifelé és szét nyílnak, a belső térben pedig megint csak a szögletes formáké a főszerep. Az autó jellegét tekintve egyébként a Mercedes CLS-szerű sportos szedánokra emlékeztet: 5 méter hosszú és 2 méter széles, viszont csupán 1,4 méter magas.
Az összességében kifejezetten érdekes tanulmány műszaki részleteiről egyelőre nem tudni semmit. Azon sem lepődnénk meg, ha kiderülne, hogy szigorúan véve csak annyi létezik, ami ahhoz kell, hogy a kiállítási standon megálljon az autó a négy kerekén. Ugyanakkor ahhoz elegendő a Milestone, hogy jelezze, a Qoros márkával kapcsolatban még élő tervei vannak a kínaiaknak, és ezek megvalósításához a formatervezői kapacitás is biztosan adott.