Még az év elején leplezték le az erős Golfok alapváltozatait, de az már akkor sejthető volt, többek közt egy kiszivárgott dokumentum kapcsán, hogy a GTI, a GTD és a GTE csak a kezdet, lesznek sokkal erősebb autók is a típus nyolcadik generációjában.
Itt az első, ami a tervben nem is szerepelt: a Clubsport ugyan nem minden idők legerősebb fronthajtású Golfja, de a maga 300 lóerejével épp csak lemarad a jól csengő címről: az előző generációból létezett egy 400 példányos Clubsport S kivitel, ami tíz lóerővel kínált többet. A VW egyébként jelezte, hogy ilyet most nem terveznek, azaz jó eséllyel a most bemutatkozó Clubsport marad a legdurvább GTI.
Az autó műszakilag egyébként nem sokban tér el a mezei GTI-től: ebbe is a kétliteres turbós EA888-as motort építik – itt a 300 lóerőhöz 400 Nm csúcsnyomaték társul – ami hétfokozatú dupla kuplungos automata váltón át hajtja a két első kereket. A Clubsport az 55 lóerővel erősebb motor mellett másfél centivel leültetett futóművet kínál, adaptív lengéscsillapítással, és 225/40 R18-as, vagy az ennek megfelelő átmérőjű, 19-es felnire való gumikkal.
Külsőre is van eltérés: új lökhárítók kerülnek a Clubsportra, elöl komplikáltabb formájú alsó légbeömlővel, hátul átszabott diffúzor-imitációval, emellett más formájú a tetőspoiler és jellegzetes csíkozás kerül az első ajtók aljára. Az összhatás épp annyi eltérést mutat a sima GTI-hez képest, hogy a rajongók már felismerjék az utcán. Túlzásokba nyilván nem eshettek, hiszen az igazi csúcsmodell, a Golf R összkerék-hajtással és 330 lóerő feletti teljesítménnyel még hátra van, és külsőségekben is annak kell a csúcsot jelentenie.
A Volkswagen szokatlan módon egyelőre nem hozta nyilvánosságra a Golf GTI Clubsport dinamikai adatait, csak annyit mondtak, hogy 6 mádopercen belül futja a 0-100 km/h-t, és a Nürburgring Nordschleifén 13 másodpercet vertek vele a sima GTI-re. Ugyanígy az árát sem ismerjük egyelőre, bár a GTI 37 600 eurója után nem valószínű, hogy 40 ezer euró alatt hozzá lehet majd jutni.