Eladó a három legendás Bertone BAT tanulmány
A BAT tanulmányautókkal 1953-ban, 1954-ben és 1955-ben döbbentette meg a világot Nuccio Bertone, és akkori formatervezője, Franco Scaglione. Olyan formát kerestek, amely aerodinamikailag minél tökéletesebb, és nagy tempónál is stabil – erre utal a BAT rövidítés, amely a Berlinetta Aerodinamica Technica kifejezés rövidítése.
Scaglione elképzelései kifejezetten jól működtek: az 1953-as BAT 5 0,23-as formatényezővel rendelkezik, ami az utcai autóknál ma is kivételesen jó értéknek számítana. Az egy évvel később bemutatott, és még nagyobb, erősebben hajlított uszonyokkal megépített BAT 7 formatényezője már 0,19 lett, igaz, itt az uszonyok hatalmas mérete egyértelműen akadályozza a kilátást. Talán ezért lett az 1955-ös BAT 9 sokkal visszafogottabb, már-már utcai autó formájú.
A kísérletekhez a Bertone ugyanolyan Alfa Romeo 1900 Sprint műszaki alapokat használt, így mindhárom autót hasonló, 90-100 lóerős négyhengeres motor hajtja. A végsebességük a speciális, kézzel készült karosszériának köszönhetően 200 km/h körül alakult.
A három BAT prototípus később egyben került Észak-Amerikába, Nuccio Bertone egyik ottani üzleti partneréhez. A BAT 5-öt évekig használták közúti forgalomban, a 7-essel versenyeztek, a 9-es pedig egy michigani autókereskedés dekorációjaként szolgált évtizedeken át. A három BAT prototípust így lényegében roncsként lelték fel a 80-as évek folyamán. A 1989-ben Pebble Beach-en állították ki először együtt, majd 2005-ben alapos felújításon estek át. Azóta egy magángyűjtemény részei voltak, így viszonylag ritkán lehetett látni a három különlegességet.
Ám hamarosan együtt keresnek új gazdát a három BAT prototípusnak: az RM Sotheby's modern művészeti árverésén, New Yorkban kerülnek kalapács alá, 2020 október 28-án. A megszerzésükhöz persze egy szép nagy vagyonra is szükség lesz: az aukciósház szakértői szerint a három autó együtt 14 és 20 millió dollárt érhet.