Megadóztatják a batár SUV-okat a franciák
Különadót vetnek ki a nagy SUV-okra Franciaországban. A bejelentés szerint 2021-től azokra az autókra kell megfizetni a sarcot, amelyek nehezebbek 1800 kilogrammnál. A súlyhatár fölött minden kilogramm után tíz eurónyi adófizetési kötelezettség keletkezik.
A francia környezetvédelmi miniszter szerint az új adónak fontos üzenete van. Barbara Pompili úgy fogalmazott: a nehéz autók jobban terhelik a környezetet. Egyrészt ugyanis az előállításuknak is nagyobb a nyersanyagszükséglete, másrészt pedig a nagyobb tömeg mozgatásának magasabb az energiaigénye. Az elektromos SUV-ok felmentést élveznek majd a közteher alól.
Érdekesség, hogy ez az adó valamelyest támogatja is a hazai ipart, hiszen a francia márkák legnépszerűbb hobbiterepjárói a megjelölt súlyhatár alatt vannak, míg például a német prémiumgyártók egyes termékei jócskán túllépik azt. Megint más kérdés, hogy annak, aki meg tud venni egy méregdrága batárt, aligha jelent gondot kicsengetni a kilogrammonkénti tíz eurót. Igaz, példának okáért egy BMW X7 xDrive 40i esetében már közel kétmillió forintnyi pénzről van szó.
A franciáknál egyébként jelenleg is vannak érvényben olyan adók, amelyek a leginkább szennyező járműveket sújtják. Így a legmagasabb szén-dioxid-kibocsátású modelleknél akár húszezer eurót is ki kell fizetni. Ezek a döntések nem véletlenek: a kutatások szerint Franciaországban a légi közlekedés mögött a SUV-k felelősek a második legtöbb üvegházhatást okozó gáz kibocsátásáért.
A Totalcaron egyébként többször is foglalkoztunk már azzal, milyen hatással bírnak a hobbiterepjárók környezetvédelmi szempontból, és mennyire visszás az a szabályozási környezet, amelyben egy sok száz lóerős, hibridnek mondott óriásnak vállveregetés jár, miközben a hagyományos üzemű kisautók fölött Damoklész kardja lebeg.