Ez lenne a jövő szuperolcsó villanyautója?
A Teslák, elektromos Audik és Mercedesek sokat tehetnek az autóvásárlók szemléletváltásáért, de nyilvánvaló, hogy a tömegek közlekedési igényeinek tisztább kielégítéséhez sokkal elérhetőbb járművekre lenne szükség. Egy ilyet próbál most megtervezni egy kis brit cég, a D2H Advanced Technologies.
Egy olyan műszaki alapot igyekeztek felvázolni, amelyre sokféle felépítmény épülhet, sőt, a hajtáslánc is többféle lehet, de mindenek előtt egyszerűn, olcsón gyártható akár nagy tömegben. Egyelőre a számítógépes modellek készültek el: ezek többféle alapvető elrendezést mutatnak. A közös pont az első tengelyek közé épített villanymotor, viszont felvázoltak néhány változatot középre épített akkumulátorokkal, és néhányat a két hátsó kerék közé épített akkucsomaggal.
Az egyelőre név nélküli járművekkel a cél nem is a megszokott autók, hanem az Ázsia egyes részein igen elterjedt tuk-tukok és egyéb mini-haszonjárművek kiváltása lenne, ami a nálunk elterjedt személyautókénál alacsonyabb sebességet és kisebb tömeget jelentene. A járműcsaláddal az európai L7E, azaz nehéz kvadrocikli kategóriát célozták meg, ennek megfelelően a tömeg sem lehet nagyobb 450 kg-nál a személyszállító, és 600 kg-nál a teherszállító változatok esetében, a motor teljesítménye pedig nem haladhatja meg a 20 lóerőt. Ezzel együtt azt mondják, hogy a mopedautóknál megszokott, elég alacsony passzív biztonsági szintnél sokkal többet nyújt a D2H platformja.
Egyelőre nem tudni, hogy meddig jut a kis cég a fejlesztéssel. Most szimulációk révén igyekeznek adatokhoz jutni – ez alapján állítják azt is, hogy a jármű egy töltéssel akár 12 óra folyamatos használatra is alkalmas lehet – de azt mondják, hamarosan elkészülnek az első prototípusokkal. A gyártás lehetősége még távolabbinak látszik, így az ősi robogó-technikára épülő tuk-tukoknak biztosan maradt még néhány évük, mielőtt átadják a helyüket a korszerűbb technikának.