A Nissan nehéz pillanathoz közeledik: messze a legnépszerűbb modelljét kell lecserélnie Európában, úgy, hogy közben a konkurencia is sokat erősödött. A következő Qashqai nagyobb lesz, könnyebb, és új hajtásokat kap.
Előzetesként a Nissan egyelőre álcázott prototípusok képeit hozta nyilvánosságra, amelyekből legfeljebb halványan sejthető a fejlesztés iránya. Valószínű, hogy nagyjából a Juke és a Rogue – az Xtrail amerikai megfelelője – stílusát követi majd az új Qashqai is, bár ezen a téren valószínűleg nem több az elvárás, csak hogy ne rontsák el direkt a népszerű típus eddig is kellemesen semleges jellegét.
A típus kapcsán nyilatkozó Marco Fioravanti, aki a Nissan európai terméktervező szakembere, persze ellőtte az ilyenkor szokásos bullshit-petárdákat. Ezek szerint a Qashqai a legjobb kiállású autó lesz a szegmensben, izmosabb, mégis dinamikusabb formatervvel, mint korábban bármikor. Ezeket az állításokat azonban nem igazán támasztja alá semmi – meglátjuk, mi igaz belőlük, amikor lekerül az álcázás.
Sokkal kézzelfoghatóbbak a közölt adatok. Ezek szerint a harmadik generáció 3,5 centivel lesz hosszabb, és ebből két centi többlet a két tengelyvonal között jelentkezik. Emellett 3,2 centivel szélesebb és 2,5 centivel magasabb lesz. A csomagtér 50 literrel lesz nagyobb. Mindemellett kisebb csoda, hogy kb. 60 kilót faragtak az autó össztömegéből, részint nagyobb mennyiségű nagy szilárdságú karosszériaelem, részint műanyag és alumínium burkolatok alkalmazásával.
A műszaki alapok egyébként a jelenlegi Qashqaiban is használt CMF-C platform továbbfejlesztéséből születtek, nem csoda, hogy hasonlóak a futómű-megoldások is. Így ezúttal is egyszerű, torziós rugós hátsó felfüggesztést kapnak a fronthajtású változatok, míg az összkerék-hajtáshoz multilink rendszerű hátsó felfüggesztés jár.
Arról is beszéltek, hogy milyen hajtásokkal érkezik az új Qashqai. A legtöbb változatba a Renault-Nissan és a Mercedes által is széles körben használt 1,3 literes négyhengeres turbós benzinmotor kerül 12 voltos enyhe hibrid hajtással. Egyelőre kétféle teljesítményszintről tudunk, a gyengébb változat 138, az erősebb 155 lóerős lesz.
Dízelváltozat egyáltalán nem lesz, helyette a Nissan saját, e-Power fantázianevű soros hibrid rendszerét alkalmazzák majd. Erről egyelőre annyit lehet tudni, hogy 188 lóerős lesz, és a benzinmotort csak a pufferakkumulátor utántöltésére használja, az közvetlenül nem hajtja a kerekeket. Így a motor folyamatosan a leghatékonyabb üzemállapotban tartható, ami jelentős fogyasztáscsökkenést ígér.
Az is kiderült, hogy a Nissan ennél a Qashqai generációnál a korábbi dupla kuplungosokról a fokozatmentes (CVT) automata váltók alkalmazására tér át. A fronthajtású változatok még kaphatók lesznek manuális váltóval is, az összkerék-hajtáshoz azonban CVT jár majd.
További részleteket egyelőre nem közöltek az új Qashqairól – ezeket valószínűleg a jövő év elejére ígért bemutatójára tartogatják.