Bár a Volkswagen csoport legjobb sportmotorjai közt tartják számon, a 2,5 literes öthengerest az Audin kívül először a Cupra Formentor csúcsváltozatában láthatjuk.
A motor egy az egyben az Audi RS Q3-ból érkezik, azaz nem az öthengeres legerősebb változata: a 390 lóerő épp tízzel kevesebb, mint a TT RS és a legutolsó RS3-as motorjának teljesítménye, de így is más ligában játszik, mint az eddig a csúcsot jelentő kétliteres négyhengeresek.
Az új csúcsmodell jelzése egyébként VZ5 lett, amiből a VZ a Veloz – azaz gyors – szó rövidítése, az ötös pedig egyértelműen a hengerek számára utal. Az új változat természetesen sportkocsikat megszégyenítő adatokkal rendelkezik: az erősebb motor mellett az állandó összkerékhajtásnak és a hétfokozatú DSG-nek köszönhetően 4,2 másodperc alatt érheti el a százas tempót, és valószínűleg a végsebessége is meghaladhatná a 250 km/h-t, ha az elektronika nem lépne közbe.
A csúcs-Cupra persze nem csak a motorjában tér el a többi Formentortól. A futóművet a 310 lovas változathoz képest is egy centivel lejjebb ültették, aktív, 15 fokozatban állítható lengéscsillapítókat alkalmaznak, a megfelelő lassulás pedig a hatdugattyús Akebono nyergekkel felszerelt fékrendszernek köszönhető. Természetesen az alapkiépítés része a 20 hüvelykes, kifejezetten a VZ5-höz gyártott felnigarnitúra is.
Kívülről a nagyobb első légbeömlők, a négy, párosával elhelyezett kipufogóvég és néhány karbonszálas műanyag elem, belül az új ülések és kormánykerék teszi egyedivé a VZ5-öst.
A Cupra persze inkább a presztízs kedvéért készített egy ennyire gyors Formentor változatot – megélni a kevésbé erős autókból próbálnak – ami azon érhető tetten, hogy szigorúan 7000 példány legyártását tervezik. Árat egyelőre nem mondtak, de a legderűlátóbb becslések szerint is minimum 60 ezer euróba kerül majd az öthengeres, míg a 310 lovas változat ára kicsivel 45 ezer euró felett indul.