Bár az utóbbi öt-hat évben az egész autóipar önvezetési fejlesztésektől hangos, máig nem akad egyetlen cég sem, amely a közönség számára valóban magára hagyható önvezető rendszert kínálna. A Honda lehet az első, de egyelőre a japán gyártó is kivételesen óvatos.
A japánok Level 3 Trafic Jam Pilot nevű rendszere, ahogy a neve is jelzi, 3-as szintű önvezetést kínál. Ez az első olyan szint, ahol a vezetőnek nem kell folyamatosan felügyelnie a robotpilótát, foglalkozhat mással. A Honda rendszere egyelőre csak bizonyos körülmények között tudja ezt, de autópályán aktiválva a rendszert, az autóvezető a gyáriak szerint akár filmet is nézhet.
Az önvezető rendszer a körülmények megváltozásával persze átadja az irányítást a sofőrnek, de erre a Honda szerint időben figyelmeztet, egyebek közt a biztonsági öv rezegtetésével is. Ha a sofőr nem reagál, akkor pedig képes biztonságosan megállítani az autót, miközben a környezetet vészvillogóval és dudálással figyelmezteti erre.
A Trafic Jam Pilot tavaly novemberben kapta meg a szükséges engedélyeket a japán kormányzattól. Ennek nyomán egyelőre 100 Honda Legend luxusautót dobnak piacra ilyen önvezető rendszerrel. Egy-egy autó ára 11 millió jen – átszámítva kicsit több, mint 31 millió forint – lesz, és úgy néz ki, egyelőre nem is terveznek többet gyártani. Valószínű, hogy ez is afféle kísérleti flotta csupán, amelyet a Honda a technológia fejlesztése érdekében ad ki – azzal az óriási különbséggel a többi gyártó kísérleti flottáihoz képest, hogy az önvezető Legend kereskedelmi termék, amelyet elvileg bárki megvásárolhat. És ez az, amit más gyártó még soha nem ért el, ebben egyértelműen a Hondáé az elsőség.
A teljesség kedvéért érdemes megjegyezni, hogy az Audi jelenlegi A8-asa a gyártó szerint már alkalmas lett volna 3-as szintű önvezetésre, de a megfelelő engedélyek híján ezt végül soha nem aktiválták az eladásra szánt autókban.