Meglepő dolgokat tud az új francia katonai terepjáró
A Scarabée-t március elején mutatta be az Arquus vállalat, könnyű, páncélozott katonai felderítő járműként. Első ránézésre csak egy újabb páncélautóról van szó, de a típus korszerű műszaki megoldásai miatt mégis figyelmet érdemel.
Egyrészt ez már egy hibrid hajtásrendszerrel felszerelt harci jármű. 300 lóerős V6-os dízelmotorját egy 103 lóerős villanymotor segíti, ha szükséges. Ez a katonai felhasználásban nem a fogyasztás vagy a károsanyag-kibocsátás miatt érdekes, hanem azért, mert szükség esetén tisztán elektromos járműként, minimális hangkibocsátás mellett, mintegy lopakodva közlekedhet a Scarabée.
A nyolc tonnás maximális össztömegű jármű egyébként három-négy felfegyverzett katona szállítására alkalmas, a végsebessége 130 km/h, és fegyverzet hordozására is alkalmas: akár 12,7 mm-es géppuska, akár 30 mm-es gépágyú is felszerelhető a tetejére.
A legérdekesebb képessége azonban az összkerék-kormányzás, amely többféleképpen is alkalmazható. Egyrészt szükség esetén egészen valószínűtlen mértékben csökkentheti a fordulókört, másrészt a Scarabée akár oldalazva is közlekedhet, ha arra van szükség.
Az Arquus vállalat neve a többség számára valószínűleg nem cseng ismerősen, pedig a legnagyobb múltú francia katonai jármű-beszállítók jogutódjáról van szó. A Renault Truck Defense átnevezésével 2018-ban született cég korábban magába olvasztotta az ACMAT, az Auverland, a Panhard Defense és a Volvo Group Government Sales nevű, harcjármű-gyártásra szakosodott cégeket. A tulajdonosa pedig egy még nagyobb hadiipari vállalatcsoport: a német Kraus-Maffei Wegman és a francia Nexter (korábban GIAT) egyesüléséből 2015-ben létrejött KNDS.
A Scarabée leginkább a Panhard Crab sorozat továbbfejlesztésének tűnik, és a mögötte álló lobbierő alapján jelentős érdeklődésre számíthat, mind az európai, mind egyes közel-keleti hadseregek részéről.