Itt az EQS, az elektromos Mercedesek csúcsa
Mintha csak a 90-es években rajzolták volna a sziluettjét, annyira cab forward az EQS, a Mercedes első elektromos luxuslimuzinja. Persze, a villanyautó csillaggal az elején nem új poén, de az EQS az első, mely egy fehér lappal indult, aminek a platformját már kifejezetten ehhez a hajtáshoz tervezték. Abból a szempontból több ez, mint egy nagy dobás, hogy a jövőben érkező EQE és EQE SUV modellek is erre az architektúrára épülnek majd.
Felépítése a szokványos gördeszka, de az EQS-ben nincs elöl csomagtartó, csak hátul egy 610 literes. Sőt, a gépháztetőt - ami alatt az inverter és az elektromos hajtás egységei találhatóak - csak a szervizben nyithatják ki. Szelvédőmosó folyadékot a sárvédőben lévő kis ablakon keresztül lehet utántölteni. 5,2 méter hosszú, bő 1,9 méter széles és alig több mint 1,5 méter magas az EQS, melynek gyengébb változata is alulról karcolja a 2,5 tonnát.
Annyira sima és letisztult a formaterv, mintha erodált kavics volna, még profilból is szinte egyetlen szakadatlan ív. Kilincsei az ajtókba süllyednek, a hűtőrács helyén apró csillagokkal teleszórt panel van és a tükrök is az ajtólapból nőnek ki, hogy minél jobb legyen a légellenállása. Légellenállási együtthatója 0,20, mely minden eddiginél jobb érték (az A szedán változatának 0,22).
Mindez már csak azért is jó, mert így csendesebb lehet az utastér és nagyobb a hatótáv. WLTP norma szerint az EQS akár 770 kilométert is megtehet egy feltöltéssel. A bevezetéskor két modell lesz elérhető, az EQS 450+ és az EQS 580 4matic, mindkettőben 107,8 kWh nettó kapacitású lítium-ion akkumulátor van a padló alatt. A 400 voltos rendszer akár 200 kW-tal is tölthető, így 10-ről 80%-osra nagyjából fél óra alatt feltöltődik. 22 kW-os töltőről pedig 5 óra feltölteni az autót. Egy éven át ingyenesen tölthetőek az EQS-ek az Ionity hálózatán.
Alapvetően az EQS-ben hátul van a villanymotor, így a 450-es hátsókerekes és 333 lóerős és 568 Nm nyomatékú, az erősebbik változat összkerekes, 524 lóerővel és 855 Nm nyomatékkal. A kétmotoros EQS 4,3 másodperc alatt gyorsul 100-ra és 210 km/óra a végsebessége.
Futóműve légrugós és adaptív lengéscsillapítós, elöl négy-, hátul pedig többlengőkaros a felfüggesztés és közeli rokonságban áll az új S-ével. Hátsókerék-kormányzása alapból 4,5 fokot fordít a kerekeken, de opcióként elérhető a 10 fokot tekerő is. Érdekesség, hogy csak frissítés kérdése ez a funkció, mert hardveresen nincs eltérés a kettő között.
Több online aktiválható játék (mint a Teslában), önállóan parkoló rendszer, okos Digital Light LED-es fényszóró és irdatlan mennyiségű asszisztens elérhető az EQS-hez. A német úthálózat egyes szakaszain 60 km/órás sebességig önállóan is tud közlekedni.
Egészen a kerekek fölé tolták a tetőoszlopokat, a tengelytáv pedig 3,2 méter, hogy így tágasabb lehessen az utastér. Legnagyobb újdonsága a Hyperscreen, tehát a faltól falig pakolt kijelzők a műszerfalon. A digitális óracsoport mellett 17,7 colos központi érintőkijelző van, melyen a MBUX fut. A rendszer tudja az eddig megismert trükköket, tehét a Hey Mercedes megszólítás után akár egy faviccre is kapható és kiterjesztett valósággal igyekszik pontosan navigálni. Ezen kívül az utas is kap egy 12,3 colos kijelzőt, mely szintén haptikus visszajelzős, tehát érintésre olyan, mintha gombnyomás volna.
Ahogy egy luxuslimuzinban illik, akár a hátsó ülésekhez is kerülhet szórakoztatórendszer és az üléseknek rengetegféle masszázsfunkciója van. A lustálkodás netovábbja viszont még nem ez. Hanem az ajtó, ami feltárul, ha a vezető másfél méterre közelíti meg az EQS-t és gombnyomásra csukódik is.
Később befutnak a 90 kWh-s verziók, de bő 760 lovas AMG is érkezik. Az EQS karbonsemleges gyárban készül és még 2021-ben megérkezik a kereskedésekbe. Ez a Mercedes jövőképének csúcsa, így amíg árakat nem közölnek, csak abban lehetünk biztosak, hogy nem csak a tudása lesz a hagyományos S-hez mérhető.