Bemutatták az elektromos Ducatót
Az immár a Stellantis csoport részét képező Fiat Professional leleplezte a Fiat Ducato elektromos változatát, a bemutatóra pedig a modell 40. évfordulóját és a Föld napját választották.
2020-ban a Ducato volt Európa legsikeresebb kisáruszállítója, ezt a pozíciót pedig az elektromos érában is meg szeretnék őrizni: az e-Ducato ötéves tesztperiódusa alatt a DHL-lel folytatott együttműködés keretében 4000 autó 50 millió kilométert tett meg valós munkakörülmények között, a teszt során gyűjtött adatok pedig hozzájárultak ahhoz, hogy az e-Ducato a szállítmányozó cégek igényeit kielégítsék.
Az autó kimondottan rövidebb távú, városi szállítmányozásra lett tervezve, a hatótáv is ennek megfelelő: a kisebb, 47 kWh-s akkumulátor-csomaggal szerelt verzió WLTP szerint 170 km megtételére képes, míg a nagyobb, 79 kWh-s 280 km megtételére képes, ám ezek a számok az átlagos városi felhasználás mellett 235, ileltve 370 kilométerre nőnek, emellett fél óra alatt lehet 100 km-nyi hatótávot az autóba tölteni. A nagyobb akkumulátorokra 10 év/220ezer km, a kisebbre 8 év/160 ezer km garanciát vállal a gyár. A normál 7-22 kW-os töltés mellett 50 kW-os gyorstöltés is eléhető.
A fejlesztés során cél volt, hogy az elektromos Ducato sok szempontból szinte megegyezzen a dízellel szerelt verzióval: az elektromotorok teljesítménye 122 lóerő, nyomatéka 280 Nm, az 50 km/h-s tempó pedig 5 másodperc alatt érhető el. Az itthon elérhető 3,5 tonnás verziók terhelhetősége így változattól függően 690 és 1160 kilogram közötti, de az ennél nagyobb, 4250 kilogramm össztömegű változatok (amelyeket Magyarországon várhatóan 2021 harmadik negyedévétől fognak forgalmazni) 1735-1910 kilogramm közötti terhet képesek megmozgatni, ez alig marad el a dízeles rokonok 2015 kilogrammos értékétől. A furgon elsőkerék hajtású kialakítás eleve megspórolja a kardánalagutat és a hátsó hajtás által elfoglalt plusz teret, de a padlóba épített akkumulátorok sem rontják a raktérkapacitást, amely így kiviteltől függően 10-17 m3.
A DHL-lel való együttműködésnek hála sikerült a valós körülményekre is felkészíteni az autót: a “Normál”, az “Öko” és a “Power” mellett választható még a Teknős üzemmód, amely a telefonok energiatakarékos módjára hajaz, és ami 8-10 százalék hatótávot nyer normál használat mellett. Ezeknél sokkal érdekesebb, és adott esetben életmentő lehet a “Szükség” mód: az akkumulátor 3-5 modulból áll, amelyek közül egyet-egyet képes kiiktatni a rendszer, ha az egyik cella esetleg meghibásodna.
Az e-Ducato egy teljes körű mobilitási szolgáltatás részét képezi: a flottamenedzser rendszer minden egyes autót nyomon követ, és rögzíti az adataikat, ennek révén tovább lehet javítani a vállalkozások hatékonyságát és a csökkenteni a költségeiket. A rendszer alapját a Mopar Connect Telemetric Box (alapfelszereltség) és a UConnect LIVE mobilalkalmazás adja, amelyekkel rengeteg további funkció érhető el: az autók töltésének lebonyolítása, ajtók nyitása/zárása, lopás esetén az autó helyzetének megállapítása, motor újraindításának gátlása, a töltőállomások és az autó méreteinek figyelembevételével az utak megtervezése - így elkerülhetők az olyan szakaszok, ahol esetleg nem férne el az autó.
Ám ami a legfontosabb, az e-Ducato költségei mintegy 40 százalékkal alacsonyabbak a normál motorral szerelt változatokénál, így a típus teljes tulajdonlási költsége (TCO) megegyezik a dízelekével, az elektromos autók jobb értéktartása miatt ez mindenképpen előnyt jelent. Az árképzés is ennek megfelelő: a kisebb akkumulátoros, tíz köbméter rakodókapacitású verzió hazai nettó ára 18,8 millió forint, míg a kínálat tetejét jelentő XL 25,4 millió forint.