Autó a jövőből, amit a nagyoktól vártunk
Az Automobili Estrema nem egy közismert cég, viszont olyasmit mutattak, amit egyelőre nagy autógyártók sem: működő autót, szilárd elektrolitos akkumulátorral.
A körítés nem szokatlan: a jó formájú, metálkék karosszéria gyors versenyautókat idéz. Ez persze nem véletlen: egyrészt egy ilyen formaterv jól eladható szinte akármennyi pénzért, másrészt a 2040 lóerős összteljesítményű hajtáslánc meg is követeli a megfelelő aerodinamikai kialakítást. Ekkora teljesítmény persze félelmetes menetdinamikát ígér: 10 másodpercen belüli gyorsulást ígérnek 320 km/h-ig, ami egyrészt teljesen felesleges, másrészt viszont tényleg a leggyorsabb pénzért megvehető autók egyikévé teszi a Fulminea nevű gépet. Ez pedig legalább kis részben indokolja a 2 millió eurós árcédulát.
Amitől igazán drága ez a gép, az persze nem a teljesítménye, vagy a sok karbonszálas alkatrésze, hanem az energiatároló rendszere. Szuperkondenzátorok, és szilárd elektrolitos Li-ion akkumulátorok kombinációját ígérik: a 100 kWh kapacitású csomag összesen úgy 300 kg-ot nyom, és a nehezebbik fele, a szilárdtest-akkumulátor az utastér mögé, nagyjából középre kerül az ideális súlyelosztás érdekében. Az akkumulátorokat egyébként egy szintén ismeretlen nevű cég, az Avesta Battery Energy Engineering szállítja, amely egyelőre viszonylag kis sorozatban tud szállítani, ezért is terveztek a csomag köré elsőnek egy szuperdrága szupersportkocsit.
Az igazi csoda az, hogy ezek az akkumulátorok állítólag már tudják az 500 Wh/kg-os energiasűrűséget, és a szilárd elektrolit miatt kifejezetten gyors töltést is elviselnek: 10-ről 80%-ra 15 perc alatt tölthetők. A kb. 1,5 tonnás sportkocsi elvi hatótávja egy töltéssel 520 km körül lesz a WLTP szabvány szerint mérve.
A Torinói Autómúzeumban kiállított gépcsoda gyártását 2023 végére ígérik, és összesen 61 példányt terveznek, és ha minden ígéret teljesül, akkor ez lehet az első, pénzért megvehető termék működő szilárdtest-akkumulátorokkal.