Szén-dioxid-kibocsátás alapú útdíj jöhet az EU-ban
Megszületett egy megállapodás az Európai Bizottság és az Európa Parlament tárgyalói között az új úthasználati díjakra vonatkozó közös szabályozás kapcsán.
Az Euromatrica direktíva néven is ismert javaslat legfontosabb eleme az, hogy az európai úthálózat gerincén az eddigi, jellemzően időarányos díjak – a hagyományos matricák – helyett az úthasználat arányában fizettetnének a teherautók fenntartóival. Emellett lényeges elem még, hogy legkorábban 2023-tól figyelembe vennék a díjak megállapításánál a járművek fajlagos szén-dioxid-kibocsátását is. A változtatások célja az, hogy a szén-dioxid- és károsanyag-kibocsátás mértékének csökkentésére ösztönözzék a szállítási vállalkozásokat, illetve ezen keresztül kevesebbet szennyező járművek kifejlesztésére a járműipart.
Lényeges részlet, hogy a tervezet az időarányos díjszedést csak az európai gerinc-úthálózaton (TEN-T) tenné kötelezővé – ez Magyarországon lényegében az autópályákat jelenti – és a díjszabás mértékét is a tagországok hatáskörében hagyná. Magyarán a közúthálózat nagy részén megmaradhatna az egyszerűbb, időalapú elszámolás. Ez is jelzi, hogy a törvényalkotók szándéka elsősorban a nemzetközi teherforgalom szennyezésének csökkentésére irányul. Erre mutat az a tény is, hogy első körben csak a legnagyobb járműveken kezdenék bevezetni a szén-dioxid-kibocsátás alapú díjmegállapítást, és a kisebb furgonok és kisbuszok esetében csak 2026-tól tennék kötelezővé ezt.
A jelenlegi javaslat persze még sokat változhat – akár lobbiérdekek mentén is – míg kötelező érvényűvé nem válik: először az Állandó Képviselők Bizottsága tárgyalja, majd az Európai Bizottságnak és az Európa Parlamentnek is el kell fogadnia. Ha ez is megtörtént, az egyes tagállamok jogszabályait a következő két év során kell az irányelvhez igazítani.