A cikket a Volánbusztól kapott pontosítások alapján frissítettük.
A Volánbusz Zrt. még június elején írt ki közbeszerzéseket, három részletben, összesen száz darab elektromos autóbuszra. Az első két kiírás szerint összesen hatvan darab városi, a másik szerint pedig negyven darab szintén városi, konkrétan a budapesti agglomerációba szánt, aksis buszt vásárolna a Volán. Az autóbuszok beszerzését a 2020-ban felvett EIB hitelből finanszírozná a magyar állam. Mindkét kiírás feltételes, ami azt jelenti, hogy ha nem lesz forrás a beszerzésre, akkor a kiíró elállhat a szerződéskötéstől. A közbeszerzés a Zöld Busz Programhoz (ZBP) kapcsolódik, de az indulásnak nem feltétele a program előminősítésének megszerzése. A tenderen bárki részt vehet, aki a felhívás feltételeinek megfelel. A pályázaton nyertes kedvezményezett a közbeszerzési törvény szabályai szerint köteles beszerezni az e-buszokat. Az eljáráson ajánlattevőként való indulás nem jár sem előnyös, sem hátrányos megkülönböztetéssel azoknak, akik részt vettek a demonstrációban, vagy azoknak, akik nem.
Hogy pontosan milyen villanybuszokat szeretne beszerezni a közlekedési társaság, annak dokumentációját térítésmentesen biztosítják a részvételre jelentkezők számára az Elektronikus Közbeszerzési Rendszerben (EKR). A cég közleménye szerint a száz e-busznak háromajtós városi kialakításúnak, 24 ülőhelyesnek és UITP SORT 2 előírású fogyasztásúnak kell lennie, vagyis 240 kilométert kell megtennie húszszázalékos töltöttségi szintig. A járművekre 24 hónap teljes körű garanciát, az akkumulátorokra pedig 60 hónap jótállást kell biztosítania a nyertes ajánlattevőnek.
A 60 darabos kiírásban szereplő autóbuszokat a kiíró Volánbusz az önkormányzatokkal való előzetes egyeztetést követően már szét is osztotta a hazai nagyvárosok között, így Székesfehérvár 12, Szolnok 10, Győr 13, Szeged 8, Eger 6, Zalaegerszeg pedig 11 autóbuszt kaphat, amennyiben sikeres lesz a közbeszerzés. A 60 darab busz és a töltőberendezések leszállítására a szerződéskötéstől számítva nyolc hónapot határoztak meg.
Ennél sokkal izgalmasabb a másik kiírás, amely nem hagyott ennyi időt az indulóknak. Ugyanis a negyvendarabos budapesti agglomerációba szánt elektromos buszok beszerzésénél nemcsak az az érdekes, hogy bilikékek és BKK-kompatibilisek, azaz FUTÁR-ral, sok kamerával és budapesti jegykezelővel lesznek ellátva, hanem hogy nagyon gyorsan, 2021. augusztus 28-ig(!) kellene leszállítania őket a nyertes ajánlattevőnek. Értesüléseink szerint erre a gyakorlatilag tarthatatlan határidőre azért van szükség, mert a szeptemberben kezdődő Nemzetközi Eukarisztikus Kongresszusra (NEK), valamint a Nemzetközi Vadászati és Természeti Világkiállításra is már ezekkel az e-buszokkal szállíttatná a nagyérdemű közönséget a kormányzat. Hogy mennyire komolyan gondolja a Volánbusz ezt a határidőt, jól szemlélteti, hogy az EKR-en már elbírálási szakaszba lépett a beszerzés.
Immár öt éve van Nemzeti Buszgyártási Stratégiánk, amit Gulyás Gergely szerint alaposan el is rontottak, de van Buszbeszerzési Cselekvési Tervünk is, és van Nemzeti Autóbusz-beszerző Bizottságunk is. Ezekhez érkezett nemrég a Zöld Busz Program is. Az ilyen tervek és programok megvalósításakor többször is elhangzott, ahogy az EIB hitel felvételekor is, hogy ezen programok, bizottságok és cselekvések megalkotásakor bevallottan az volt a kormány célja, hogy előnybe hozzák a hazai buszgyártókat. Ahogy a legtöbb korábbi beszerzésnél, úgy ez a cél most sem tud érvényesülni, ugyanis az Ikaruson kívül - igaz, ők is egy ősrégi, kínai fejlesztést próbálnak itthon eladni - egyetlen hazai gyártó sem épít, illetve fejleszt villanyhajtású buszokat. Pedig az Ikarus épp 40 darab elektromos autóbuszt gyárt az udvarra, amelyek bevallottan megrendelőre várnak épp. Úgy tudjuk, hogy az Ikarus el sem indul a Volánbusz közbeszerzési eljárásán, ugyanis nincs meg a cégnek a szükséges referenciája. A hazai buszgyártók előnyben részesítése ebből a szempontból nem sikerült jól, hiszen olyan feltételeket támasztanak eléjük, amelyeket azok képtelenek teljesíteni.
Egyelőre azonban nem kell attól tartanunk, hogy tömegesen lepik el hazánkat az elektromos buszok, pláne a hazai gyártásúak, ugyanis a Volánbusz százdarabos beszerzése is feltételes, ahogy egyébként a BKV 80 darabos beszerzése is, és az utóbbira tényleg semmilyen forrás sem áll rendelkezésre jelenleg. Mindezt tetézik a rövidre szabott határidők, a kormányzati bürokrácia és a rosszul kiírt tenderek, amelyeket előszeretettel támadnak meg a pályázók. Csak érdekességképpen: Bukarest épp a napokban írt ki egy közbeszerzést száz elektromos buszra, amelyre 81 százalékos EU-s támogatást igényeltek. Ők csak egy egyszerű EU-s közbeszerzést írtak ki e-buszokra, zöldbuszprogram, cselekvési tervek és bizottságok nélkül.