A cikket a Volánbusztól kapott pontosítások alapján frissítettük.
A Volánbusz Zrt. még június elején írt ki közbeszerzéseket, három részletben, összesen száz darab elektromos autóbuszra. Az első két kiírás szerint összesen hatvan darab városi, a másik szerint pedig negyven darab szintén városi, konkrétan a budapesti agglomerációba szánt, aksis buszt vásárolna a Volán. Az autóbuszok beszerzését a 2020-ban felvett EIB hitelből finanszírozná a magyar állam. Mindkét kiírás feltételes, ami azt jelenti, hogy ha nem lesz forrás a beszerzésre, akkor a kiíró elállhat a szerződéskötéstől. A közbeszerzés a Zöld Busz Programhoz (ZBP) kapcsolódik, de az indulásnak nem feltétele a program előminősítésének megszerzése. A tenderen bárki részt vehet, aki a felhívás feltételeinek megfelel. A pályázaton nyertes kedvezményezett a közbeszerzési törvény szabályai szerint köteles beszerezni az e-buszokat. Az eljáráson ajánlattevőként való indulás nem jár sem előnyös, sem hátrányos megkülönböztetéssel azoknak, akik részt vettek a demonstrációban, vagy azoknak, akik nem.

Hogy pontosan milyen villanybuszokat szeretne beszerezni a közlekedési társaság, annak dokumentációját térítésmentesen biztosítják a részvételre jelentkezők számára az Elektronikus Közbeszerzési Rendszerben (EKR). A cég közleménye szerint a száz e-busznak háromajtós városi kialakításúnak, 24 ülőhelyesnek és UITP SORT 2 előírású fogyasztásúnak kell lennie, vagyis 240 kilométert kell megtennie húszszázalékos töltöttségi szintig. A járművekre 24 hónap teljes körű garanciát, az akkumulátorokra pedig 60 hónap jótállást kell biztosítania a nyertes ajánlattevőnek.

A 60 darabos kiírásban szereplő autóbuszokat a kiíró Volánbusz az önkormányzatokkal való előzetes egyeztetést követően már szét is osztotta a hazai nagyvárosok között, így Székesfehérvár 12, Szolnok 10, Győr 13, Szeged 8, Eger 6, Zalaegerszeg pedig 11 autóbuszt kaphat, amennyiben sikeres lesz a közbeszerzés. A 60 darab busz és a töltőberendezések leszállítására a szerződéskötéstől számítva nyolc hónapot határoztak meg.

Ennél sokkal izgalmasabb a másik kiírás, amely nem hagyott ennyi időt az indulóknak. Ugyanis a negyvendarabos budapesti agglomerációba szánt elektromos buszok beszerzésénél nemcsak az az érdekes, hogy bilikékek és BKK-kompatibilisek, azaz FUTÁR-ral, sok kamerával és budapesti jegykezelővel lesznek ellátva, hanem hogy nagyon gyorsan, 2021. augusztus 28-ig(!) kellene leszállítania őket a nyertes ajánlattevőnek. Értesüléseink szerint erre a gyakorlatilag tarthatatlan határidőre azért van szükség, mert a szeptemberben kezdődő Nemzetközi Eukarisztikus Kongresszusra (NEK), valamint a Nemzetközi Vadászati és Természeti Világkiállításra is már ezekkel az e-buszokkal szállíttatná a nagyérdemű közönséget a kormányzat. Hogy mennyire komolyan gondolja a Volánbusz ezt a határidőt, jól szemlélteti, hogy az EKR-en már elbírálási szakaszba lépett a beszerzés.

Immár öt éve van Nemzeti Buszgyártási Stratégiánk, amit Gulyás Gergely szerint alaposan el is rontottak, de van Buszbeszerzési Cselekvési Tervünk is, és van Nemzeti Autóbusz-beszerző Bizottságunk is. Ezekhez érkezett nemrég a Zöld Busz Program is. Az ilyen tervek és programok megvalósításakor többször is elhangzott, ahogy az EIB hitel felvételekor is, hogy ezen programok, bizottságok és cselekvések megalkotásakor bevallottan az volt a kormány célja, hogy előnybe hozzák a hazai buszgyártókat. Ahogy a legtöbb korábbi beszerzésnél, úgy ez a cél most sem tud érvényesülni, ugyanis az Ikaruson kívül - igaz, ők is egy ősrégi, kínai fejlesztést próbálnak itthon eladni - egyetlen hazai gyártó sem épít, illetve fejleszt villanyhajtású buszokat. Pedig az Ikarus épp 40 darab elektromos autóbuszt gyárt az udvarra, amelyek bevallottan megrendelőre várnak épp. Úgy tudjuk, hogy az Ikarus el sem indul a Volánbusz közbeszerzési eljárásán, ugyanis nincs meg a cégnek a szükséges referenciája. A hazai buszgyártók előnyben részesítése ebből a szempontból nem sikerült jól, hiszen olyan feltételeket támasztanak eléjük, amelyeket azok képtelenek teljesíteni.

Egyelőre azonban nem kell attól tartanunk, hogy tömegesen lepik el hazánkat az elektromos buszok, pláne a hazai gyártásúak, ugyanis a Volánbusz százdarabos beszerzése is feltételes, ahogy egyébként a BKV 80 darabos beszerzése is, és az utóbbira tényleg semmilyen forrás sem áll rendelkezésre jelenleg. Mindezt tetézik a rövidre szabott határidők, a kormányzati bürokrácia és a rosszul kiírt tenderek, amelyeket előszeretettel támadnak meg a pályázók. Csak érdekességképpen: Bukarest épp a napokban írt ki egy közbeszerzést száz elektromos buszra, amelyre 81 százalékos EU-s támogatást igényeltek. Ők csak egy egyszerű EU-s közbeszerzést írtak ki e-buszokra, zöldbuszprogram, cselekvési tervek és bizottságok nélkül.


Az oldalról ajánljuk
- Hírek
A motorra állított pezsgőspoharak a múlté, a tetőn álló kung fu mester most a divat
Az autó vagy a Wing Tsun mester ügyesebb?
- Hírek
Szélesített, emelt hasmagasságú VW Golf R-t tesztelnek a Nürburgringen
Ez mi lehet?
- Hírek
Elektromos A3-ban gondolkodik az Audi
Elismserték, hogy az A3 méretosztályában tervez piacra dobni egy új elektromos autót.
- Események
Durva a felhozatal: itt egy csomó klassz verda, amikért megéri kimenni az AMTS-reAMTS 2025 – Nulladik nap
Skyline GT-R-t, S1-es Audi Quattrót, 100 éves veteránt vagy egyedi Legót keresel? Az AMTS-en mindet megtalálod!
- Hírek
Árokba csúszott egy kamion az M4-esen, az érintett lehajtót lezárták
A főváros hivatásos tűzoltói áramtalanították a járművet.
- Hírek
Félelmetesen megpúpozott, gigászi trélerekkel szállítják az autókat Kínában
Videó is készült az egyik ilyen, durván túlpakolt kamionról, ami egyszerre nagyjából 60 tonnányi autót szállít épp.
- Hírek
Az Alfa Romeo legnépszerűbb modellje a Junior, érkezik a Q4 verzió
A marketingigazgató szerint ez csak növeli a népszerűségét.
- Hírek
Vigyázat! Veszélyes szőnyegek keserítik meg a Lucid tulajok életét!
A gyártó szerint a probléma megoldhatatlan!
- Hírek
Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók
Lassan beindulhat az akkumulátorgyártó ipar, de a fejlődés macerás lesz.
- Hírek
Beindult a Nissan: jön az új e-Power, elektromos Juke és sok minden más
Majdnem minden kontinensen mással készülnek.
- Hírek
Roncstelepre való autókból csinálna hatalmas üzletet a Toyota
Újfajta üzemet nyit a Toyota az Egyesült Királyságban.
- Belsőség
Hullára tört moslék 30+ millióért
Oda kell menni, meg kell nézni. Roadmovie 38.
- Hírek
Szolidaritásból vásárol Teslát az Egyesült Államok Olaj- és Gázipari Szövetségének elnöke
Még ő is poénkodik azzal, hogy ilyen őrült világot élünk, hogy neki kell Teslát vennie.
- Hírek
Rajzolt magának rendszámtáblát, mert így mégiscsak „szabályosabb”
Támadhatatlan logikát támadtak meg a rendőrök Tapolcán.
- Közélet
Egy újabb eredetvizsgás kalamajkaMotorcserés autót adnál el? Erre is készülj!
Motorszám-motorkód: A jogalkotó egyszerűsíteni próbál, de a jogalkalmazók ezt is túlbonyolítják néha. Az autósok így könnyen elvesznek a részletekben.
- Technika
A szőlőtőke mellől szedtük kiMűhelyPRN: Renault 5 1,6D – 1988.
Van, aki 50 ezer forintos autóval akar elindulni a Budapest-Bamako futamon, most kiderítjük, mennyit kell még költeni rá ahhoz, hogy rajtkész legyen.
- Események
Az év első Parkoló Parádéján az európai büszkeségé a főszerep!
Május elején az európai büszkeségektől dagadó mellkasunk mellé új programokkal is készülünk!
- Hírek
Árat emel a BKK, drágulnak a jegyek
A legtöbb jegytípus ára emelkedni fog, de van itt egy közepesen jó és egy nagyszerű hír is.
- Hírek
Ha ma mennél tankolni, akkor van egy rossz hírünk
Drágult a benzin és a gázolaj is.
- Hírek
Nevet változtat és újdonságokat ígér a Magyar Autóklub
A szakembereiknek a Trabanttól a Tesláig mindenhez érteniük kell. Erről beszélt a MAK elnöke.
- Hírek
Utashoz sietett a kretén taxis, szerinte ilyenkor leszarhatja a KRESZ-t
A videóban láthatsz még sok más idiótát, akiket nem érdekelnek se a szabályok, se a többiek.
- Hírek
Valahogy nem a porcelánboltba betévedt elefánttal értenek egyet a porcelánok
Forintban milliós drágulás vár az autókra az USA-ban Trump vámjai miatt.
- Tesztek
Hű maradt terepes múltjához az első elektromos VitaraBemutató: Suzuki e Vitara – 2025.
Hamarosan kapható lesz a Suzuki első villanyautója, az Indiában készülő e Vitara, ami összkerékhajtással tűnik ki a kategóriából.
- Hírek
Frissítve: Kigyulladt egy kamion az M1-es autópályán
A lángoló kamion miatt a Budapest felé vezető oldalon egy sávon halad a forgalom.
- Hírek
Hivatalos: kipenderítették a Red Bulltól Liam Lawsont
Az F1 újonca nem sokáig húzta a Red Bullnál. Mondjuk ez az eredményei alapján érthető is.
- Égéstér
Klasszikusok a TC flottában
Két klasszikus, szinte már közhelyes autóval bővült a Totalcar flottája, Pásztor Csabi egy korai, BMW-féle Minire cserélte a Honda Accordját, Sturcz Berci viszont nem egy retróautót, hanem egy igazi veteránt, egy 1974-es Volkswagen Bogarat fogott be napi használatra a Peugeot 1007-ese helyett. A két autóvásárlás okai és indokai mellett az új Renault Rafale előnyei és hátrányai is szóba kerülnek.

