Közös töltőhálózatot épít a Daimler, a Volvo és a Traton

2021.07.08. 00:05

Az európai személyautó-gyártók már évekkel ezelőtt hozzákezdtek egy villanyautó-gyorstöltő hálózat kiépítéséhez, most pedig három nagy teherautó-gyártó tervezi ugyanezt.

A Daimler (Mercedes), a Volvo (Volvo és Renault) illetve a VW csoportból kivált Traton (MAN, Scania) olyan töltőhálózat kiépítését tervezi a legfontosabb európai főutak mentén, amely alkalmas lenne hosszú távú közúti szállítójárművek gyorstöltésére. Az elképzelés az, hogy az Európában négy és fél óránként kötelező 45 perces pihenőidőt használnák ki a teherautók töltésére, ez azonban a személyautóknál használtakhoz képest többszörös teljesítményű, ma lényegében még nem létező töltőket feltételez.

A tervben 1700 teherautó-töltő állomás kiépítése szerepel, autópályák, illetve logisztikai csomópontok környezetében, 2027-ig. Az egyelőre el sem nevezett vegyesvállalat 2022-től működik majd, méghozzá – alighanem adó-szempontok miatt – amszterdami székhellyel.

A teherautók töltési igényeire jellemző, hogy a Mercedes eActros 420 kWh-s akkucsomaggal nagyjából 400 km-t teher meg egy töltéssel, és legfeljebb 160 kW-tal tölthető. Ezzel a típussal azonban még nem tehető meg 4,5 óránként az elvileg lehetséges, sebességkorlátozástól függően 360-400 km-es táv úgy, hogy azután 45 perc után telesen feltöltve folytathassa az útját, mivel az akku csak 20-ról 80%-ra tölthető fel gyorstöltéssel, és ahhoz is több mint egy óra kell.

Az eActros fogyasztási adatai alapján a megengedett menet- és állásidőket teljesen kihasználni képes teherautó gyorstöltéséhez sokkal nagyobb teljesítményű, legalább 550-600 kW-os gyorstöltőre lenne szükség, ilyenről viszont egyelőre nem tudunk.