Óriási bírságot kaphat a BMW és a VW Adblue ügyben

2021.07.09. 09:05

Évekkel ezelőtt kezdődött a trösztellenes vizsgálat a Mercedes bejelentése nyomán a korlátozott méretű Adblue tartályok ügyében. Most lezárná a hatóság két durva bírsággal. A BMW fizetne, a Volkswagen viszont mérlegeli, hogy bíróságon támadja meg a döntést.

IMG 1018

Az ügy arról szól, hogy három német autógyártó, a BMW, a Mercedes és a Volkswagen csoport megegyezett a dízelmotoros személyautókba építendő Adblue tartály legnagyobb méretéről, és ehhez tartotta is magát 2006 és 2014 között. Ez a hatóság értelmezése szerint kimeríti a kartellezés fogalmát, mivel így a vásárlók nem a lehetséges legjobb kipufogógáz-tisztító eljárást kapták meg az autókkal – bár a jogszabályban szereplő határértékeket így is teljesítették a járművek – , miközben ezen a gyártók spóroltak.

Az Európai Bizottság azzal zárná le az ügyet, hogy a BMW-től 373 millió, a VW csoporttól 502 millió euró bírságot szedne be. Az ügyet felfedő Mercedesnek nem kell fizetnie. Az vizsgálat lezárása érdekében a BMW fizetne, míg a Volkswagen azt írja, hogy mérlegelik a pereskedés lehetőségét, mivel ha fizetnek, azzal nagyon rossz precedenst teremthetnek.

A cég szerint olyan egyeztetésért próbál bírságot kiszabni az Európai Bizottság, amely a közös műszaki fejlesztések velejárója, és mint ilyen, inkább támogatandó, mint büntetendő. Az EU versenyjogi biztosa szerint viszont a szabad verseny elkerüléséről van szó, amelynek az volt az eredménye, hogy nem születhettek a határértékeknél sokkal jobb károsanyag-kibocsátású dízelautók a kérdéses időszakban. (Nem mintha bármely más, nem kartellező gyártó valaha is túlteljesítette volna a környezetvédelmi normákat, hiszen az jelentős költséget hoz, de nincs reklámértéke.)

A probléma az, hogy egyik érvelés sem kikezdhetetlen – mondhatni csak nézőpont kérdése, hogy melyik félnek van igaza – így az fog dönteni, hogy melyik oldal szán rá komolyabb erőforrásokat az ügyre. Pusztán költség-szempontból valószínűleg egyszerűbb kifizetni a bírságot, és továbblépni – állítólag a VW is mérlegeli ezt a lehetőséget – de ha egy ilyen kétséges ügyben engednek a gyártók, az további hasonló, kérdéses megalapozottságú vizsgálatok számára teremthet talajt.