Jönnek az elektromos tankok? Az amerikai hadsereg szerint nem
A világ egyik legnagyobb flottaüzemeltetője az Egyesült Államok hadserege, több mint 225000 járművet tart fent, ami az egyszerű csapatszállító járművektől az M1 Abrams-eken át rengeteg típust jelent. A nemrégiben tartott és a hadsereg által szponzorált tech-napon rengeteg elektromos szerkezet megjelent már - pl. a GM Defense által 12 hét alatt kifejlesztett Infantry Squad Vehicle villanyos változata. Ugyanakkor a vezetők szerint a sereg az elektromos hajtás minden előnye és a belső égésű motorok hátrányai ellenére sem áll még készen a teljes átállásra.
A benzines és dízelmotorok legnagyobb hátránya maga az üzemanyag, amiből harci szituációban egyetlen páncélos hadosztály képes elfogyasztani félmillió gallont (1,9 millió litert) naponta. Ekkora mennyiség beszerzése, több ezer kilométerre való szállítása és tárolása nem csak drága és bonyolult, de stratégiai gyengeséget is jelent. Emellett a harci helyzetekben sem feltétlenül előnyös, ha nagy adag gyúlékony folyadék van a járműben. Mindezek miatt a hadsereg vezetői valójában boldogok lennének, ha megszabadulhatnának a belső égésű motortól, ám egyelőre az elektromos hajtás sem valós alternatíva.
Igaz, hogy a működésük gyakorlatilag hangtalan, és a fenti üzemanyagellátási lánccal sem kellene bajlódni, de az akkumulátorok súlyra vetített hatékonysága még mindig elmarad a benzin/dízelmotortól, így jóval több súlyt kellene megmozgatni egyszerre. A harctéren pedig tényleg életbevágó tényező a töltési idő, hisz a csapdát állító tálibok sem fognak leülni teázni, míg 100 százalékra ér a HMMWV-E.
Ugyanakkor arra is felhívták a figyelmet, hogy az egyéb szektorok tisztulásával és egy ekkora flottával a hadsereg hamar a világ legnagyobb és legköltségesebb szennyezőjévé válhat (bár már most sem kicsi), bár érdekes fordulat lenne, ha egyszer csak a védelmi erőknek is flottaátlagokat kellene grammolni.
Via CarandDriver