Az olajban nagyon gazdag Katar összes busza elektromos lesz az évtized végére

2021.08.11. 12:11

Svájci és kínai vállalatokkal zöldíti ki teljes buszflottáját Katar. A világ egyik legnagyobb kőolaj- és földgázkészletével bíró arab emírség a közösségi közlekedésében résztvevő összes buszt elektromosra cseréli az évtized végéig, de már 2022-ben elérik majd, hogy minden negyedik buszuk villanyos legyen.  

Katar fővárosa, Doha felhőkarcolói
Katar fővárosa, Doha felhőkarcolói

Bár gazdagságát (egy főre jutó GDP-ben az elsők közt van) a kőolaj és a földgáz kitermeléséből alapozta meg, Katar igyekszik magáról zöld képet festeni a jövő évi labdarúgó világbajnokság előtt. A Magyarországnál területileg nyolcszor kisebb monarchia napelemparkokkal és villanybuszokkal próbálja meg elhitetni a világgal, hogy foglalkoztatja a klímaváltozás, miközben itt a világon a második legnagyobb az egy főre jutó szén-dioxid-kibocsátás, a foci vébére pedig klimatizált nyitott stadionokkal készülnek, és még piacokat és vásárlóutcákat is légkondizzák majd a bajnokság heteiben.

brfd

A buszos beszerzést is vélhetően az arculati szempontok motiválták, de akármi is volt a kiváltó ok, a lényeg, hogy Katar belehúz és már 2022-ben eléri, hogy buszai 25 százaléka elektromos legyen. A 2030-as száz százalék nagyjából ezer villanybuszt jelent, ezt az értéket a kínai Yutong buszgyártó termékeivel érik el. A Yutong adja majd a flotta javát, de Katar elérte, hogy a nagy megrendelést helyi gyártás szolgálja majd ki: már jövő évben beindul a saját összeszerelő üzemük, ahol a tervek szerint hét év alatt 1500 busz készül majd, és ennek úgy a felét exportálni tudják majd. Ezek váratóan mind a ZK6116HNG típusú 10,8 méteres villanybuszok lesznek 350 kWh kapacitású lítium-vas-foszfát akkumulátorokkal. Ezek egy feltöltéssel nagyjából 200 kilométeres hatótávra képesek, de ez nyilván függ majd időjárási tényezőktől, Katarban nyaranta ugyanis nem ritkák a 40+ fokok, ami intenzív klímázást igényel majd. 

A buszbeszerzéshez mérhető megoldani való a töltőinfrastruktúra. Ezt az ABB építi ki az országban, a svájci vállalat összesen 125 MW töltési kapacitást telepít a következő években. A flotta töltése első sorban a buszgarázsokban történik majd, ahol összesen 1300 töltőpont épül. Ezekkel az üzemeltető tervei szerint az éjszakai órákban töltéssel biztosítható a kellő rendelkezésre állás, de mindezeken túl 89 pantográfos töltőt is telepítenek a buszállomásokra, metróállomásokra, amik a megállások alatti gyorstöltésükkel dobnak rá a hatótávra. Hogy mindez kezdetben milyen áramból lesz biztosított, arról nem hallani, de a katariak szándéka szerint rövid időn belül napelemes termeléssel váltják ki a flotta áramigényét.