Újabb adagot rendeltek az orosz védelmi erők a mozgó Falból

2021.08.18. 13:25

Amikor a Kalasnyikov nevet halljuk, azonnal az AK-47-es gépkarabély ugrik be, ami máig a világ legnagyobb darabszámban gyártott lőfegyvere. Azonban a Kalasnyikov csoport nemcsak kézifegyvereket gyárt, hanem sok minden mást is, hiszen ez a cég a legnagyobb orosz fegyverfejlesztő és -gyártó vállalat, amolyan ruszki DARPA, némi állami tulajdonrésszel megspékelve.

A Kalasnyikov cégcsoport még 2018-ban mutatta be a Kamaz-alvázas Sztenát, azaz a Falat, amelynek igen egyszerű a feladata: a tüntetőket, focihuligánokat és más csoportos rendbontókat kell kiszorítania egy adott területről, védve ezzel a tömegoszlató erőket. A Sztena összecsukott állapotban a közúti forgalomban is részt vehet, a bevetési helyszínre érve azonban hidraulikacsövek és munkahengerek segítségével szétnyílik, és egy majd három méter magas falat épít a jármű elé, amellyel bár lassan, de haladni is tud, így védve a mögötte elhelyezkedő biztonsági erőket. A Fal egy katonai 8x8-as Kamaz-alvázra épült, amelyben egy 12 literes, 360 lóerős, V8-as Kamaz-motor dolgozik. A jármű önsúlya majdnem 28 tonna, így 67 liter gázolajat éget el százon. Ami nem is csoda, hiszen a Sztena hordozójárműve részben páncélozott, és az összecsukott falat és annak hidraulikáját, valamint a tetemes mennyiségű (127 liter) hidraulikaolajat is cipelnie kell. Úgy tervezték meg a Kalasnyikov iroda mérnökei, hogy mind maga a fal, mind a hordozó jármű ellenálljon a rendzavarók által eldobált köveknek, Molotov-koktéloknak, illetve akár még a kisebb kaliberű lövedékeknek is.

Az orosz védelmi minisztériumnak annyira megtetszett a három évvel ezelőtti bemutató, hogy azonnal rendeltek tíz darabot a szörnyetegből, amelyeket a Kalasnyikov iroda 2020 elejére át is adott. Bár, ha minden igaz, többször is használhatták volna a Sztenákat az elmúlt időszakban, azonban erre egyszer sem került sor, mert a rossznyelvek szerint a gyakorlatban nem egészen úgy működik a rendszer, mint a propagandafilmekben. Az orosz fórumozók szerint a gond az, hogy a bonyolult hidraulika igencsak hajlamos a meghibásodásra, és a jármű ezen része sérülékenyebb is, mint a többi, páncéllal és ráccsal védett terület. Mindettől függetlenül a védelmi minisztérium újabb húsz darabot rendelt a hatalmas járműből, ami igencsak jól jön a Kalasnyikov cégcsoportnak, ugyanis az idei évre erősen elapadtak a fegyvergyártó óriás megrendelései.

Itt működés közben, videón is látható a Sztena.

Ez pedig egy kevésbé kidolgozott variáció a témára, Szlovákiából: