Bejelentették, hogy tőzsdére megy a Volvo Cars
A cég bejelentése szerint 25 milliárd svéd korona, azaz úgy 2,9 millió dollár értékben adnának el részvényeket. Ezzel egyrészt skandináv magánbefektetők, másrészt svéd befektetőcsoportok számára válna elérhetővé a személyautó-gyártó, mint befektetés.
Az az összegekből is sejthető, de a Volvo külön meg is erősítette, hogy a cégnek csak egy kisebb részét fedik majd le a nyilvános kereskedelemre bocsátott részvények, a vállalat többségi tulajdonosa a kínai Geely marad.
A pontos számokat egyelőre nem ismerjük, de abból, hogy a korábbi pletykákban 20 milliárd dollár körüli teljes tőzsdei érték szerepelt, arra lehet következtetni, hogy a cég összes részvényének legfeljebb a 15%-a kerülhet piacra.
A Volvo 2018-ban egyszer már visszatáncolt egy hasonló akcióból: akkor azt mondták, még nem jött el a pillanat. Most viszont elég jó bőrben van a cég. A 2019-ben elért 705 ezer autós eladási rekord nyomán abban bíznak, hogy 2025-re sikerülhet elérni az 1,2 millió autót éves szinten. A cég 8-10%-os nyereséghányaddal működik, és az elektromos modellek bemutatásával is elég jól haladnak, nem egy nagyobb vetélytársat megelőzve.
Az azonban nyilvánvaló, hogy a cég többségét birtokló Geely egyelőre nem szeretné elveszíteni irányító szerepét a cégnél. Ez már csak azért sem lenne szerencsés, mert más márkáik műszaki fejlesztésének egy jelentős részét is Göteborgban végeztetik. Ugyanakkor ha mondjuk a jelenlegi részvényeik közel felét piacra dobnák, azzal lényegében kivehetik a Volvóból az elmúlt évtized során belefektetett pénzt, úgy, hogy közben nem kerül veszélybe a Geely döntéshozó szerepe.
(Jelenleg is kereskednek a stockholmi tőzsdén egy Volvo nevű papírral, de az nem a Volvo Cars, hanem a Volvo Group részvényeit jelöli. Ez utóbbi a Volvo néven teherautó-, autóbusz-, munkagép- és hajómotor-gyártással foglalkozó vállalat, amelynek 1999 óta nincs köze a személyautókat gyártó Volvo Cars-hoz.)