Eurómilliárdokat költ Franciaország környezetbarát közlekedésre

2021.10.13. 11:08 Módosítva: 2021.10.13. 11:53

Emmanuel Macron elnök így, hat hónappal az ottani választások előtt már kampány-üzemmódra váltott – sokak szerint ennek is köszönhető az új France 2030 program, amely elsősorban a francia ipar megerősítését szolgálja.

france2030

A legnagyobb részt a 30 milliárd euróból az energiatermelés megtisztítására szánják: a 8 milliárd eurós keretből meglepő módon a megújuló energiaforrások fejlesztése mellett egy kisebb atomerőmű építésére is futja. Emellett 6 milliárd megy az elektronika és robotika fejlesztésére, 5 milliárd frissen elindított cégek támogatására, a negyedik legnagyobb tétel viszont a közlekedési és mobilitási célok támogatása.

Ebből az összegből elsősorban a járműipart támogatná a francia kormányzat, azon belül is az elektromos és hibrid autók gyártásának elősegítése az egyik fontos cél. Macron elnök szerint a cél az lenne, hogy a következő öt év során mintegy 2 millió ilyen járművet állítson elő a francia ipar.

Ez utóbbira az EU szigorú szén-dioxid-kibocsátási normái miatt alighanem amúgy is sor került volna. A francia kormány célja itt az lehet, hogy mind az autók, mind az azokhoz szükséges akkumulátorok gyártását az országban tartsa, amire van is esély: a Stellantis, a Mercedes és a Total közös akkumulátorgyártó cége, az ACC például egy nagy akkumulátorgyárat biztosan létrehoz Douvrinban, a Peugeot egyik gyártelepén.

Franciaország már most is elég bőkezűen támogatja a környezetbarát járművek vásárlását – több mint 10 ezer euróval csökkenti az állami támogatás egy-egy új villanyautó árát – a most bejelentett támogatást azonban nem közvetlenül a vásárló kapja, hanem az országban tevékenykedő autógyárak.

Az ország egyik jelentős problémája, hogy az ipari termelés részaránya az utóbbi évtizedekben folyamatosan csökkent. Az 1990-es évekre jellemző 20%-ról 13% környékére esett vissza, és ezt a folyamatot igyekeznek lassítani ezzel az új támogatási programmal is.