Negyedmillióval kevesebb autót gyártanak az idén a félvezetők hiánya miatt Csehországban
Több mint 250 ezerrel kevesebb személyautót gyártanak az idén a félvezetők hiánya miatt Csehországban a vártnál, ez a cseh autóipar számára mintegy 200 milliárd koronás (2800 milliárd forint) veszteséget jelent - közölte a cseh autóipari szövetség vasárnap.
A közleményből kiderül, hogy az év első kilenc hónapja alatt a csehországi autógyárak 831 653 személyautót gyártottak, 2,9 százalékkal többet, mint 2020-ban, amikor a koronavírus-járvány miatt egy hónapig álltak a gyárak. 2019-hez viszonyítva a termelés visszaesése 22 százalékos.
"A félvezetők világméretű hiánya túltesz a 2020-ban a pandémia okozta negatív leállások következményein is. Míg a nyáron abban bíztunk, hogy az év végére a piac rendbe jön, az őszi hónapok azt jelzik, hogy ez nem következik be. A csipek hiánya miatt Csehországban több mint 250 ezer személygépkocsit nem tudunk legyártani. Ez az autógyáraknak mintegy 120 milliárd koronás, a beszállítóknak pedig mintegy 80 milliárd koronás veszteséget jelent" - mutatott ré Zdenek Petzl, a szövetség ügyvezető igazgatója.
A cseh autóipari szövetség ezért az érdekegyeztető tanács hétfői ülésén felkéri a kormányt, hogy az Antivirus program keretében újra nyújtson támogatást az érintett vállalatoknak, elsősorban a munkahelyek megtartására és a cégek túlélésére.
A csehországi autógyárak közül eddig a Hyundai van a legjobb helyzetben. A Hyundai termelése az első három negyedévben 26,8 százalékkal 207 300 autóra nőtt tavalyhoz képest. A Skoda Auto 514 309 kocsit gyártott, 3,7 százalékkal kevesebbet, mint a szintén gyenge 2020-ban, és éppen küzdenek a gyárleállásokkal. A Toyota gyárt termelése fél százalékkal 110 044 autóra esett vissza.
Hasonló problémákkal küzdenek a cseh autóbuszgyárak és a tehergépkocsigyárak is. A Jawa motorkerékpárgyár viszont jól áll, az első kilenc hónap alatt 811 motort gyártott, 432 darabbal többet, mint egy éve.