Saját innovációját csorbítja a Toyota a chiphiány miatt
Az autógyártók többsége a chiphiány miatt arra kényszerül, hogy jelentősen átalakítsa korábbi stratégiáit, ez alól a világ egyik legnagyobbja, a Toyota sem kivétel. A japán vállalat az általa meghonosított "lean/Toyota Production System" termelésmenedzsmentet alakítja át, amelynek lényeges eleme, hogy a gyárak csak minimális mennyiségű alkatrészt raktároznak.
A Toyota korábban is belenyúlt már a rendszerbe: a Japánt sújtó 2011-es és 2016-os földrengések a hazai alkatrészellátási láncokban okoztak fennakadásokat, a cég thaiföldi beszállítóit pedig áradások hozták nehéz helyzetbe. Ezek miatt a vállalat az elmúlt tíz év alatt mintegy 40 százalékkal növelte a raktárkészleteit, így márciusban már több mint 36 napra elegendő tartalékkal rendelkeznek. A lépés, bár stabilizálja a termelést, a Tokai Tokyo Research Insititute vezető elemzője szerint rontja a menedzsment hatékonyságát.
A chiphiányt a Toyota mellett más gyártók is alkatrész-felhalmozással próbálják ellensúlyozni: a Suzuki-gyárak több hónapos raktározással számolnak, a Nissan pedig egyről három hónapnyira növelné a félvezető-készleteit. Az egész iparág küzd, sok vállalat a mostaninál hosszabb távú, több évre szóló szerződéseket köt a félvezető-beszállítóival, a Hyundai pedig egyenesen saját kezébe veszi a chipgyártást.
Sajnos nem úgy tűnik, hogy a jövőben javulna a helyzet, mivel az egyre terjedő villanyautók a félvezetők mellett egyre több olyan nemesfémet is igényelnek, amelyből egyelőre szűkösek a készletek vagy a kitermelésük politikailag instabil területeken történik, így a gyártók valószínűleg nagyobb hangsúlyt fognak helyezni a gyártás stabilitására, ez pedig a hatékony működés, végeredményben pedig az autók árának rovására fog menni.
via Nikkei Asia