Percek kérdése lehet a villanyautó-töltés az újfajta kábellel
Több oka is van, hogy az elektromos autók gyorstöltése mostanában még néhányszor tíz percbe telik, és nem rövidebb időbe. Az egyik ilyen a megfelelő kábel hiánya: a manapság használt vízhűtéses kábelek nagyságrendileg 500 A áramerősséget viselnek el, többet nem. De úgy néz ki, erre a problémára már találtak megoldást.
A Purude Egyetem kutatója, Issam Mudawar egy olyan folyadék-fázis hűtésű kábelen dolgozik, amellyel akár 2400 A áramerősség is elérhető károsodás nélkül. A megoldás lényege, hogy a hűtőfolyadék párologtatásával vonnak el hőt a kábeltől, ami azonos méretek mellett a sokszorosára növeli az átvihető áramot.
A kutató szerint ezzel az 5 perces nagyságrendbe lehetne csökkenteni a gyorstöltés időszükségletét, bár ehhez nyilván szükség van olyan töltőre és akkumulátorra is, amely képes az ilyen 600-1200 kW teljesítményű töltési teljesítmény kezelésére.
A kutatást a Ford támogatja, így az anyagi háttér adott, bár az egyelőre kérdéses, hogy a ma még csak laboratóriumban működő megoldásból mennyi idő alatt lehet a mindennapokban megbízhatóan működő műszaki megoldás.