Picit kezd a szél ellen fordulásnak hatni, amit a japánok csinálnak. Most például egy sajtótájékoztatón fejtették ki, hogy biztosítani szeretnék a belső égésű motorok jövőjét, olyan megoldásokkal, mint a megújuló alapanyagokból gyártott üzemanyag, vagy a hidrogénüzem.
Többféle megoldást is megemlítettek: a Mazda biodízel üzemanyaggal működő motort fejleszt, a Kawasaki és a Yamaha pedig motorkerkpárokba építhető, hidrogént égető dugattyús motor fejlesztéséről beszélt. A Subaru és a Toyota pedig szintetikus üzemanyagokkal zajló autóversenyeket tervez, már a jövő évtől.
Az egészben az a fura, hogy mindeközben egyre több autógyár jeleni be, hogy elektromos modellek gyártására vált valamikor a következő tizenöt év során. Az egész sajtótájékoztató motorjának tűnő Toyota is bemutatta már az első tisztán elektromos szériamodelljét, és most már úgy általában is elkerülhetetlennek látszik, hogy az autóipar egésze, háttériparostul villanyautó-gyártásra álljon át. Ebben a helyzetben az újabb belső égésű motorok fejlesztése akármilyen üzemanyaggal őrültségnek tűnik, hiszen beszállítói háttér nélkül 2040-ben szinte biztosan az lesz a luxusmegoldás az elektromoshoz képest.
A jövőt persze nem látjuk előre, és arra is van egy nagyon halvány esély, hogy végül a japánoknak lesz igazuk, és a hidrogén vízzé égetése dugattyús motorban, vagy a biodízel, az a jó út, de azt azért nem javasolnánk jó szívvel senkinek, hogy erre tegye fel minden vagyonát.