A Kama-1 elektromos autó prototípusának megépítését, a Putyin limuzin Aurus-hoz hasonlóan, az orosz állam finanszírozta. A két év alatt elkészült kisautó létrehozásának az volt a célja, hogy Oroszországban elsőként, konkrétan Moszkvában is beindíthassák az első állami közösségi autómegosztó szolgáltatást. Ehhez természetesen orosz gyártmányú autót képzeltek el a döntéshozók.
A koncepcióautót a Nagy Péter Műszaki Egyetem kutatói és diákjai hozták létre, azonban a prototípusokat, kettő darabot, a Kamaz építette meg, mely a keresztségben a Kama-1 nevet kapta. A háromajtós, 3,4 méter hosszú, 1,6 méter magas és 1,7 méter széles elektromos autó kerekeit egy 109 lóerős villanymotor hajtja, amelynek segítségével a Kama-1, akár 150 km/h-ás csúcssebességre is képes lehet. A 33 kWh-ás akkumulátorral a kisautó hatótávja 250 kilométer, gyorstöltéssel hat óra, míg villámtöltéssel 20 perc alatt lehet feltölteni az akkupakkot.
A Kamaz vezérigazgatója, Szergej Kogogin, nemrég bejelentette, hogy elkészült a Kama-1 sorozatgyártásra kész változata és az első néhány nullszériás darabot is megépítették. Ezek az autók már 150 lóerős teljesítményre képes villanymotort kaptak, amellyel 450 kilométeres hatótávot ígérnek. A töltési idők, azonban nem változtak. A vezérigazgató azt is elmondta, hogy a minap 720 millió rubel, körülbelül 3,24 milliárd forint, törzstőkével megalapították a KAMA JSC nevű céget. E cég 2022 elején megkezdi egy teljesen új, Moszkva melletti üzem felépítését, amelyben a tervek szerint 2024-ben indul meg a Kama-1 kisautók sorozatgyártása.
Kogogin megemlítette azt is, hogy a villanyminiket bár elsőre autómegosztásra szánták, de a kormányzati segítségnek köszönhetően immár ez lehet a közeljövő orosz népautója is. A Kamaz tervei szerint a 2025 elején a kereskedésekbe kerülő Kama-1-esekért körülbelül 4,5-5 millió forintnak megfelelő rubelért juthatnak hozzá az oroszországi megrendelők. Ekkorra már egy teljes modellpalettát szeretnének felépíteni, amelyben lesz mini SUV, hétszemélyes egyterű és kisáruszállító változat is. A későbbiekben a Kama-1-eseket és alváltozatait más piacokra is bevezetné a Kamaz, ami valószínűleg elsősorban a Kamaz hagyományos piacait jelenti, például Fehéroroszországot, Üzbegisztánt és Kazahsztánt.