A haszonjárművek a munkaóráik 40 százalékában alapjáraton működnek

2022.01.02. 14:58

Az insideevs.com tett közzé egy tanulmányt, amely szerint a haszonjárművek - főleg a buszok, a kamionok és a hulladékszállítók - a munkaidejük egy jelentős részét álló helyzetben járó motorral töltik, a cikk szerint az így elpocsékolt üzemanyagot és az emissziót elektromos hajtás esetén meg lehetne spórolni. 

4

A tanulmány természetesen kitér az alapjáratozás definíciójára: a jármű sebessége ilyenkor kevesebb mint 1 mérföld per óra, a motor fordulatszáma viszont nagyobb, mint nulla, a külső erőforrásról működtetett funkciók (pl. fűtés) nem számítanak ide. A vizsgálatot az amerikai Nemzeti Megújuló Energiaforrások Laboratóriuma (NREL) végezte egy emisszió-szimulátorral (MOVES), amely jelenleg 36 állam 415 járművének 120 ezer munkaórája alapján számol. Hátránya, hogy az adatok a 2006 és 2016 közötti időszakból származnak, illetve hogy a nem közúton töltött időt (pl. logisztikai központokban várakozást) figyelmen kívül hagyja.

A legtöbbet, napi 3,7 órát a városi buszok álltak járó motorral, ez a felhasználás és a városi forgalom mellett elkerülhetetlen, de a napi 9 órás üzemidő 40 százaléka így sem kevés. A buszok után a nyerges vontatók következnek, amik a tanulmány szerint napi 3 órát állnak, igaz, a napi üzemidő is náluk a leghosszabb, több mint 9 óra (emellett esetükben a legjellemzőbb a "hosszú üresjárat", ami egy óránál hosszabb alapjáratot jelent). Arányaiban azonban a kukásautók állnak a legtöbbet, a munkaidejük 48 százalékát töltik álló helyzetben járó motorral, de ez szintén a felhasználási módjuk miatt alakul így.

A cikk arra jut, hogy ha a dízelmotorokat elektromos hajtásra cserélnénk, rengeteg emissziót lehetne megspórolni, ám a pontos eredményekhez célzottabb, összehasonlító kutatás és friss minta kellene, amely már start-stop rendszerű, hibrid és teljesen elektromos modelleket is tartalmaz.