Nem tetszik a Fehér Háznak a posta nagy járműbeszerzése

2022.02.20. 10:19

Majdnem pontosan egy évvel ezelőtt jelentette be az amerikai állami posta (USPS), hogy hat év vajúdás után sikerült kiválasztani az ikonikus Grumman LVV postásautó utódját, ami az Oshkosh Defense által gyártott, Ford-motoros NGDV lesz. A megkötött szerződés szerint a járművek leszállítása jövőre kezdődne és tíz évig tart majd. A USPS igényeitől függően 50 000 és 165 000 példányt kell majd ezalatt a tíz év alatt megépítenie az Oshkoshnak. Az NGDV-k első körben alacsony fogyasztású dízel motorokat kapnak, de a későbbi években már az elektromos változatát gyártaná az Oshkosh. A belső égésű motorral szerelt változatok azonban egyszerűen átalakíthatóak lesznek majd villanyossá, legalábbis az ígéretek szerint. Az elmúlt egy évben a katonai járműgyártó már elkészítette a prototípus példányokat és megkezdte a nullszéria gyártását is, amelyekből egy már kiállításokon is részt vett. A Washington Post szerint egy ilyen kiállított jármű tűnt fel az amerikai Környezetvédelmi Ügynökség (EPA) egyik munkatársának.

Ezután az EPA és a Fehér Ház Környezetvédelmi Tanácsa dörgedelmes levelet küldött a USPS vezérigazgatójának, amelyben felszólítják a postát arra, hogy gondolják át az új járművek beszerzésének azon részét, amely szerint belsőégésű és elektromos NGDV-ket is forgalomba állítanának. Minden szempontból jobb lenne, ha az egyik legnagyobb kormányzati járműflotta kizárólag elektromos járművekből állna. A Posta több dologgal is védekezett. Egyrészt azzal, hogy az új postás járműflotta tényleg nagynak tűnik és a jelenlegi tervek szerint az NGDV-k valóban mindössze tíz százaléka lenne elektromos meghajtású, azonban a korszerű dízelmotorok már nem terhelik annyira a környezetet, mint például a kivonásra kerülő több mint harmincéves Grumman LLV-ké. Másrészt jelenleg az elektromos NGDV-k mindössze 70 mérföldet (113 kilométert) tudnak megtenni egy feltöltéssel, pedig ma sok olyan postáskocsi van forgalomban, aminek ennél jóval nagyobb utat kell megtennie egy kör alatt. Végül pedig arra hivatkoznak, hogy a törvények szerint a USPS-nek pénzügyileg teljesen önellátónak kellene lennie. Ha az összes új postásfurgon elektromos lenne, akkor az akkora terhet jelentene a posta számára, hogy az valamilyen úton-módon végül adófizető állampolgárokon csapódna le.

Az EPA nem késlekedett a válasszal, szerintük ugyanis a posta által elvégzett számítások rosszak, mert azt feltételezik, hogy az elkövetkező tíz évben nem fognak változni sem az üzemanyag, sem az akkumulátor árak, ráadásul a 2015-ös töltő-infrastruktúra hálózattal számoltak a USPS-nél, amikor kiírták a tendert. Ebben is van némi ráció, mert az üzemanyagárak az USA-ban is nőttek és a töltőhálózat is erős gyarapodásnak indult.

A felek egyelőre csak levelezgetnek és kissé el is beszélnek egymás mellett, de valóban nehéz megmondani, hogy kinek is van igaza. Viszont az nagyon valószínű, hogy végül a posta beadja a derekát, mert mást úgysem tehet. Lassan azért ideje lenne dűlőre jutni, mert az Oskoshnál már javában tartanak a sorozatgyártás előkészületei és ott első körben csak és kizárólag belsőégésű motoros NGDV-kel számolnak. Így valószínűleg az lesz a végkifejlete az adok-kapoknak, hogy az új postakocsik nagy része dízel marad, de azért néhány ezerrel több villanyváltozat is készülni fog.

(via. Washington Post)