Egyelőre csak annyit jelentettek be, hogy a Volkswagen csoport, és főrészvényese, a Porsche-Piech család érdekkörébe tartozó Porsche Automobil Holding SE nevű cég a Porsche lehetséges tőzsdei bevezetéséről tárgyal.
A jelek szerint a Porsche-Piech klán vissza szeretné kapni a közvetlen irányítást a Porsche autógyár felett – erre utal a VW csoport bejelentése, és az is, hogy a Porsche Automobil Holding SE ezzel párhuzamosan olyan közleményt adott ki, amelyben jelezték, hogy a tranzakció során részvényeket szereznének a Porsche AG-ban.
A Porsche-Piech család egy félresikerült tőzsdei manőversorozat végeredményeképpen, lényegében szándékai ellenére vesztette el a Porsche AG közvetlen irányítását. Eredetileg az volt a cél, hogy felvásárolják a 2005 környékén épp igen gyenge VW részvények többségét a Porsche iparági szinten kivételesen magas hasznára alapozott, elképesztő méretű hitelekből. A manőver nem sikerült – részletesebben itt írtunk róla – de a család mégis a pénzénél maradt: a Porsche autógyárat ugyan kénytelenek voltak a VW csoportba olvasztani, de cserébe az egész vállalat vezető részvényesei lettek, 31,3%-os tényleges részesedéssel és 53,1%-os szavazati aránnyal.
Azóta persze nagyot változott az autóipar: a dízelbotrány óta a VW már nem is tűnik annyira jó üzletnek, mint előtte, és úgy néz ki, a Porsche különválasztása a VW csoporttól, amire tavaly még kategorikus nemet mondott a VW vezérigazgatója, most mindenki számára vonzó lehetőség: a Volkswagen csoport rengeteg pénzhez juthatna, a Porsche-Piech család pedig legalább a családi vállalkozás egy részét visszaszerezhetné.
A Bloomberg Intelligence becslése szerint a Porsche most is az egyik legértékesebb autómárka, amelynek az értéke 60-85 milliárd euró környékén lehet. Ez annak fényében igen érdekes, hogy jelenleg a teljes VW csoport piaci értékét becsülik 112 milliárd euróra, az összes többi márkájával együtt. A tőzsdei bevezetés azt jelentené, hogy ennek az értéknek egy jelentős részét szabadon használható tőkeként kinyerhetné a Porschéből a VW csoport, amely jelenleg éppen a kínálat villanyosítására tervez 159 milliárd eurót elkölteni öt év alatt.