V12 Vantage: csodás korszak üvöltő hattyúdala

2022.03.16. 17:05

Tökéletes recept alapján készült, a klasszikus autóépítés legjobb húzását választották az Aston Martin V12 Vantage-hez, mely annyit tesz, hogy az angolok a legsportosabb és legkisebb modellbe tették bele a legnagyobb és legerősebb motort. Ezzel a fantasztikus és hangos túlzással búcsúzik majd ez a nemes vérvonal.

Amikor megjelent az új Aston Martin Vantage, akkor nem csak a merészen újító hűtőrács miatt és az élénk zöld szín miatt volt miről beszélni, hanem arról is, hogy nem terveznek bele a 4,0 literes, biturbó V8-asnál nagyobb motort, mert így mehet igazán csatába a Porsche 911-es ellen.

Tobias Moers, a Mercedes-AMG korábbi első embere és az Aston Martin jelenlegi vezérigazgatója azonban úgy gondolta, hogy nem csak az ügyfeleknek és a rajongóknak, de magának az Aston Martinnak is szüksége van egy hősre, a 12 hengeres Vantage-re. 1999-ig az Aston Martinnak nem volt V12-ese, aztán megjelent a DB7 Vantage, melynek csúcsváltozatában a vállalatot akkoriban tulajdonló Ford hathengeres blokkjából fejlesztették ki az új motort.

60 fokos hengerszögű, 5,2 literes biturbó V12-ese 6500-as fordulatszámon 700 lóerőt ad le, mellé pedig 1800-tól egészen 6000-ig 753 Nm nyomatéka van, szóval bőven van izom a Vantage-ben. Az AMR modellek 7 sebességes kézijét nem kapja meg, de a 8 sebességes ZF automata váltót áthangolták, hozzá mechanikus önzáró differenciálműve van. 3,5 másodperc alatt sprintel 100-ra, a végsebessége pedig 320 km/óra feletti. 390 lóerő/tonna aránya 20%-kal jobb, mint a V8-as modell esetében, ami nem csak a bika motornak, hanem a könnyű anyagoknak is köszönhető.

Szénszálasak a lökhárítók, a motorháztető és a sárvédőívek, valamint a küszöbök és könnyebb akkumulátorral szerelik a V12 Vantage-et. Középen kivezetett duplacsövű kipufogója csak a látvány, de mögötte a rendszer is kifejezetten ehhez az autóhoz készült, 1 mm-es rozsdamentes acélból, így 7,2 kg-mal könnyebb. A nagyobb motor megkövetelte az extra merevítőket, még az üzemanyagtank is szilárdabb.

Adaptív futóművében az első kanyarstabilizátorok 5%-kal keményebbek, a hátsók pedig 41%-kal puhábbak, a felső bekötési pont 13%-kal merevebb, hátra pedig kiegészítő rugót építettek, így a fokozott menetdinamika mellett is komfortosabb az autó futása, tehát nyugodtan el lehet autózni vele a francia riviéráról a spanyol tengerpartra.

Karbon-kerámia fékekkel szerelik (elöl 410 mm-es, hátul pedig 360 mm-es tárcsákkal), az első féknyergek 6-, a hátsók pedig 4 dugattyúsak. 800 fokos hőmérsékleten is veszettül lassítanak. Az acélfékhez képest 23 kg-mal könnyebb, így csökkent a rugózatlan tömeg is, de további 8 kg-ot lehet még spórolni a feláras, ultrakönnyű felnikkel. Szélesebb nyomtávja miatt a karosszéria is 40 mm-rel vállasabb, a 12 hengeres motor hűtési igénye miatt pedig 25%-kal lett nagyobb a tradícionális formájú maszk.

Hátsó szárnya végsebességnél több mint 200 kg leszorítóerőt termel, de aki a letisztult vonalakat szereti, annak sincs miért aggódnia, mert a fenéklemez és a diffúzor miatt nélküle is stabil nagy tempónál a V12 Vantage. 2022 márciusában indul meg a gyártás és már mind a 333 darab elfogyott, ezzel vége a dalnak.

Visszapillantó

A Totalcar heti összefoglaló hírlevele

Keddenként kedveskedünk neked egy olyan cikkválogatással, amiket szerintünk mindenképp érdemes elolvasnod az előző heti term(el)ésünkből. Ráadásul szívhez szóló előszót is írunk hozzá! Iratkozz fel, hogy legyen miért várni a keddet!

Nézd meg a V8-as Aston Martint Vantage-et, tető nélkül, az éjszakai Budapesten!