V12 Vantage: csodás korszak üvöltő hattyúdala
Tökéletes recept alapján készült, a klasszikus autóépítés legjobb húzását választották az Aston Martin V12 Vantage-hez, mely annyit tesz, hogy az angolok a legsportosabb és legkisebb modellbe tették bele a legnagyobb és legerősebb motort. Ezzel a fantasztikus és hangos túlzással búcsúzik majd ez a nemes vérvonal.
Amikor megjelent az új Aston Martin Vantage, akkor nem csak a merészen újító hűtőrács miatt és az élénk zöld szín miatt volt miről beszélni, hanem arról is, hogy nem terveznek bele a 4,0 literes, biturbó V8-asnál nagyobb motort, mert így mehet igazán csatába a Porsche 911-es ellen.
Tobias Moers, a Mercedes-AMG korábbi első embere és az Aston Martin jelenlegi vezérigazgatója azonban úgy gondolta, hogy nem csak az ügyfeleknek és a rajongóknak, de magának az Aston Martinnak is szüksége van egy hősre, a 12 hengeres Vantage-re. 1999-ig az Aston Martinnak nem volt V12-ese, aztán megjelent a DB7 Vantage, melynek csúcsváltozatában a vállalatot akkoriban tulajdonló Ford hathengeres blokkjából fejlesztették ki az új motort.
60 fokos hengerszögű, 5,2 literes biturbó V12-ese 6500-as fordulatszámon 700 lóerőt ad le, mellé pedig 1800-tól egészen 6000-ig 753 Nm nyomatéka van, szóval bőven van izom a Vantage-ben. Az AMR modellek 7 sebességes kézijét nem kapja meg, de a 8 sebességes ZF automata váltót áthangolták, hozzá mechanikus önzáró differenciálműve van. 3,5 másodperc alatt sprintel 100-ra, a végsebessége pedig 320 km/óra feletti. 390 lóerő/tonna aránya 20%-kal jobb, mint a V8-as modell esetében, ami nem csak a bika motornak, hanem a könnyű anyagoknak is köszönhető.
Szénszálasak a lökhárítók, a motorháztető és a sárvédőívek, valamint a küszöbök és könnyebb akkumulátorral szerelik a V12 Vantage-et. Középen kivezetett duplacsövű kipufogója csak a látvány, de mögötte a rendszer is kifejezetten ehhez az autóhoz készült, 1 mm-es rozsdamentes acélból, így 7,2 kg-mal könnyebb. A nagyobb motor megkövetelte az extra merevítőket, még az üzemanyagtank is szilárdabb.
Adaptív futóművében az első kanyarstabilizátorok 5%-kal keményebbek, a hátsók pedig 41%-kal puhábbak, a felső bekötési pont 13%-kal merevebb, hátra pedig kiegészítő rugót építettek, így a fokozott menetdinamika mellett is komfortosabb az autó futása, tehát nyugodtan el lehet autózni vele a francia riviéráról a spanyol tengerpartra.
Karbon-kerámia fékekkel szerelik (elöl 410 mm-es, hátul pedig 360 mm-es tárcsákkal), az első féknyergek 6-, a hátsók pedig 4 dugattyúsak. 800 fokos hőmérsékleten is veszettül lassítanak. Az acélfékhez képest 23 kg-mal könnyebb, így csökkent a rugózatlan tömeg is, de további 8 kg-ot lehet még spórolni a feláras, ultrakönnyű felnikkel. Szélesebb nyomtávja miatt a karosszéria is 40 mm-rel vállasabb, a 12 hengeres motor hűtési igénye miatt pedig 25%-kal lett nagyobb a tradícionális formájú maszk.
Hátsó szárnya végsebességnél több mint 200 kg leszorítóerőt termel, de aki a letisztult vonalakat szereti, annak sincs miért aggódnia, mert a fenéklemez és a diffúzor miatt nélküle is stabil nagy tempónál a V12 Vantage. 2022 márciusában indul meg a gyártás és már mind a 333 darab elfogyott, ezzel vége a dalnak.
Visszapillantó
Nézd meg a V8-as Aston Martint Vantage-et, tető nélkül, az éjszakai Budapesten!