Boeing gázturbinát pakoltak a Ford Thunderbirdbe

2022.04.09. 12:05

Egyetlen év alatt jutott az ötlettől az első prototípusig a Ford Thunderbird fejlesztése, ami elképesztő tempó. Erre azért volt szükség, mert a Chevrolet Corvettet nem hagyhatták válasz nélkül, így aztán az 1954-es Detroiti Autószalonon bemutatták a sportos fazonú kétülésest, több mint 200 lóerős V8-as motorral. De felbukkant egy alternatív megoldás is, a turbina hajtás.

Ahogyan az elektromos hajtás, úgy a gázturbina is felbukkant a benzines és dízelmotorok mellett, aminek legismertebb formája a Chrysler Turbine, melyből kisebb sorozatot is készítettek tesztelési céllal, ám a legtöbb ilyet a végén megsemmisítették. A Ford csak egyetlen Thunderbirdöt készített turbina hajtással, amit elég könnyű volt felismerni.

Látványos az első sárvédőből kilógó hatalmas kipufogó és a hátsó kerekeknél lévő kopoltyú is. A fejlesztési dokumentumok meg is említik, hogy a kipufogógáz, a hő és a hangok is erősek voltak, de az indítás sem volt épp egyszerű művelet a 175 lóerős Boeing 8c gázturbinás motornál. Dugattyús motorokhoz képest alacsonyabb karbantartási gyakorisággal számoltak a Fordnál, de a gyorsulással és a jó teljesítmény-tömeg aránnyal is elégedettek voltak.

1955-ben a Ford 188 ezer dollárt fizetett a Chrysler Turbine fejlettségét alulról karcoló Thunderbirdért, ami meglehetősen drága motorcsere volt akkoriban. Temérdek jó tulajdonságát fedezték fel a turbinás motornak, de további fejlesztésekre lett volna szükség, hogy elérhető autó legyen belőle, továbbá a termelési költségek is masszívak lettek volna.

Boeing gázturbina nélkül is nagy siker lett a Thunderbird, hiszen több mint 16 ezer darabot adtak el belőle a bemutatása után, de még a Studebaker Speedster is megelőzte a kevesebb mint ezer Corvettet.

Visszapillantó

A Totalcar heti összefoglaló hírlevele

Keddenként kedveskedünk neked egy olyan cikkválogatással, amiket szerintünk mindenképp érdemes elolvasnod az előző heti term(el)ésünkből. Ráadásul szívhez szóló előszót is írunk hozzá! Iratkozz fel, hogy legyen miért várni a keddet!