Egymilliós lemaradásban a Hyundai és a Kia
A Hyundai és a Kia kifejezetten sikeres volt az elmúlt évtizedekben, de ez most nem feltétlenül előny. Az utóbbi egy év során egyszerűen nem voltak képesek kielégíteni a vásárlói igényeket. Az okok ismerősek: globális csiphiány, ukrán–orosz háború, koronavírus, alapanyag-drágulás – minden, ami az autóipar szereplőit mostanában visszahúzza.
A számok az igazán meglepőek: a The Korean Times értesülése szerint 2021 elején még csupán 100 ezer körüli teljesítetlen rendelése volt a két márkának, ami 2022 márciusára elérte a félmilliót, most pedig már egymilliónál jár.
Ennek megfelelően elég hosszú várakozási időkről hallani a népszerűbb típusok esetében. Kia Carnivalra és Niro hibridre például 11 hónapot kell várni a jelenlegi termelési ütem és a rendelések száma alapján, Kia Sorentóra és a Sportage hibrid változatára viszont már 18 hónapot. A GenesisGV60 és GV70, illetve a Hyundai Ioniq 5 durván egy év várakozás után vehető át.
A Hyundai esete persze messze nem egyedi, bár az autógyárak ritkán hoznak nyilvánosságra ilyen adatokat. Ám egyelőre nem látszik, hogy a helyzet javulna: a csiphiány a jelenlegi várakozások szerint az idén még biztosan végigkíséri az egész évet, és az ukrajnai háború vége sem látszik egyelőre.