Az utóbbi hónapokban egyre többet hallani a Honda villanyosítási elképzeléseiről, de a nagy ígéretekre mostanáig kellett várni. Toshihiro Mibe vezérigazgató 2030-ra évi kétmillió villanyautót ígér, 2040-re pedig teljes benzinmentességet.
A legfontosabb ígéret mind közül az, hogy a következő tíz évben összesen 5000 milliárd jent – átszámítva csaknem 40 milliárd dollárt – költ a cég elektromos járművek fejlesztésére, ami különösen annak fényében hatalmas szám, hogy ugyanebben az időszakban összesen 8000 milliárd jen a japán gyártó teljes fejlesztési költségvetése.
A vezérigazgató szerint rövidebb távon partnerekre támaszkodva igyekeznek csökkenteni a technológia költségeit, hosszabb távon azonban házon belül kifejlesztett korszerű megoldásokban gondolkodnak a Hondánál. Ilyen – ezek szerint átmeneti – partner Észak-Amerikában a General Motors, amelynek az Ultium akkumulátor-rendszerét használhatja a Honda, Kínában pedig a CATL, amelytől szintén kész akkumulátorokat szereznek be.
Japánban többek közt a Nissannal működik együtt a Honda, szintén az akkumulátorfejlesztés területén: az Envision AESC nevű akkumulátorgyártó vállalatban közösen vesz részt a két cég. Emellett a Honda is szilárdtest-akkumulátorok kis sorozatú gyártásába fogna 2024-től – gyanús, hogy ez ugyanaz a projekt, amit a Nissan is bejelentett néhány nappal ezelőtt. A Honda mindenesetre 43 milliárd jent, azaz bő 340 millió dollárt szán a kísérleti gyártósor felállítására.
Szintén lényeges partner lesz a Sony, amellyel viszont közös villanyautó-fejlesztésről állapodott meg a Honda. Ebben a kapcsolatban a Honda biztosítja az autógyártási szakértelmet, illetve a forgalmazói- és szervizhátteret, míg a Sony a tervezésnél, illetve az elektronika kialakításánál vállal kulcsfontosságú szerepet.
Ami a saját megoldásokat illeti, az első ilyet 2026-ra ígérik: az e:Architecture nevű platformot szoftver-definiált járműalapként emlegetik, ami arra utal, hogy a Honda is a szoftver-alapú, előfizetéses autóbirtoklás felé tolná a vásárlóit. Ezzel remélik fenntartani a nyereséges működést, annak ellenére, hogy az elektromos autók gyártása ma még látványosan drágább a benzinesekénél, és a versenyképesség érdekében az autógyártónak is áldoznia kell a közvetlen, eladáskori nyereségéből.
Tucatnyi hasonló vállalati ígéretcsokrot hallhattunk a különféle autógyáraktól az elmúlt évek során, és az elhangzott összegek alapján a Hondáé egyike a nagyobb ívű terveknek. A gyakorlatban ebből viszont még nem sok látszik. Az éves szinten 4,5 millió autót értékesítő vállalat tavaly bő 14 ezer elektromos autót adott el – ehhez képest az évi 2 millió 2030-ra tényleg komoly vállalás. Az eladások alapján úgy néz ki, jelenleg a Honda még inkább a hibrid modelleket tolja előtérbe, ilyenből tavaly 560 ezer fogyott – nyilván nagy részben Európában, ahol más szinte nincs is a kínálatban.