Minden Lamborghini Miura különleges

2022.04.27. 09:03

Már akkor is úttörő volt a Lamborghini Miura, amikor az 1965-ös Torinói Autószalonon csak a gördülő vázát mutatták be, hiszen ekkor látszott először, mivel készül kifújni a traktoros az öreg Enzo Ferrari orrát. 1966-ban aztán a közönség azt is megláthatta, hogy Marcello Gandini milyen szép formát rajzolt a világ első szupersportautójának. A ‘70-es évek elejéig kevesebb mint 800 darabot készítettek a Miurából és ezek közül csak 21-et szántak kifejezetten amerikai piacra.

Középmotoros elrendezése egészen új lap volt az autóipar tetejének kártyajátékában, a V12-est ráadásul keresztben építették be a kétfős kabin mögé, így aztán tényleg minden súlyos elem a két tengely közé esik. Az egész autót ráadásul egy nagyon fiatal csapat tervezte, Gandini ekkoriban volt 27 éves, és a többi mérnök - Gian Paolo Dallara, Paolo Stanzani és Bob Wallace - is mind harminc körül járt ekkoriban.

Mire beköszöntött a ‘70-es évek, addigra a Miura messze jobb autó lett, mint amilyennek a közönség először megismerte. Vázának első szerkezetét megerősítették, a hátsó felfüggesztést átdolgozták, a nyomtáv szélesítése miatt pedig a kagylószerűen egy darabban nyíló gépháztető is szélesebb lett a sárvédőknél, valamint a lámpák körül is eltűntek a jellegzetes szempillák.

Hogy megfeleljen az amerikai előírásoknak, ezért a Miurát fényvisszaverőkkel szerelték fel, a szárnyas kerékanyákat pedig nyolcszögletű központi csavarra cserélték, a beltérben hárompontos biztonsági övek és más visszajelző lámpák kerültek. Az első nyolc amerikai specifikációs autónak 200 mérföld/óráig skálázott műszeregysége van (később 190-ig) és egy olajteknős kenési rendszere. A legnagyobb kihívást az EPA kibocsátási előírásainak betartása jelentette.

Alberto Pedretti, a New York-i Modena Racing Company Inc. embere volt felelős azért, hogy az autó megfeleljen az EPA mérésén. 10 napos beállítás és tesztelés után végül homologizálhatták az USA-ban, így zöld lámpát kapott az SV. Első tulajdonosa, Jack Robinson állítólag több alkalommal is húzogatta a Miura bajszát, még Bonnevilleben is járt vele, hogy megnézze, tényleg megy-e 270 km/óra felett.

Mielőtt még Amerikába szállították volna a 4884-es számú Miura SV-t, Peter Coltrin fotózta meg, hogy aztán különböző kiadványokban és az SV prospektusában is felhasználják a fényképeket. 3,9 literes, V12-ese 380 lóerős és 400 Nm nyomatéka van, gyönyörűen sorakoznak rajta a Weber karburátorok, de nem csak ezért nézett ki jól az első amerikai Miura SV, hanem a piros fényezés, az arany felnik és a kék bőrbelső kombinációja is volt olyan merész, hogy látványosan mutasson a katalógusban.

Visszapillantó

A Totalcar heti összefoglaló hírlevele

Keddenként kedveskedünk neked egy olyan cikkválogatással, amiket szerintünk mindenképp érdemes elolvasnod az előző heti term(el)ésünkből. Ráadásul szívhez szóló előszót is írunk hozzá! Iratkozz fel, hogy legyen miért várni a keddet!