Hivatalosan ugyan az autóipari kutatóintézet, a NAMI lesz az AvtoVAZ tulajdonosa, de már ez is azt jelezte, hogy az orosz állam saját kezébe veszi az irányítást a Lada gyártójánál.
A tulajdonosváltás kapcsán szinte természetes a vezetőváltás, különösen egy olyan esetben, mint az AvtoVAZ-é, amelyet a Renault az ukrajnai háború miatti szankciók következményeként kénytelen volt elengedni. A tavaly kinevezett Nikolas Maure, az eddigi vezérigazgató távozik, a helyét pedig Maxim Szokolov veszi át, aki 2012 és 2018 között közlekedési miniszter volt Oroszországban.
Az AvtoVAZ talpra állítása stratégiai kérdés Oroszországban, nem csak az autóellátás miatt, de a rengeteg munkahely megtartása érdekében is. Togliattiban a korábbi, masszív elbocsátások után is bő 36 ezer fő dolgozik, de a beszállítók révén ennek a tömegnek a többszörösét foglalkoztatják a Ladák gyártásával összefüggésben. Magyarán munkahelyek százezrei függnek a jelenleg épp szünetelő gyártás újraindításától.
Ennek fényében érthető, hogy Szokolov is a beszállítói lánc helyreállítását jelölte meg elsődleges célként, hiszen másként elképzelhetetlen a gyártás folytatása.