Kínában minden eszközzel támogatják a villanyautók terjedését, és egyelőre működni látszik a dolog: az idei évre államilag előírt 16%-os villanyautó-arány helyett a piac 23%-ot produkált. Januártól áprilisig 1,49 millió új energiával működő jármű – villanyautó, vagy nagy elektromos hatótávú hibrid – fogyott, ami közel a duplája a tavalyi eredményeknek.
A villanyautók térhódítása egyben a helyi márkák gyors növekedését, és a külföldi gyártók háttérbe szorulását hozta. Az összes eladást nézve a külföldi autók részaránya 52%-ra csökkent, ami nem csoda, ha azt nézzük, hogy a piac 12%-ot szűkült tavalyhoz képest is, a villanyautók szegmensében pedig, amely egyedül produkált növekedést, a helyi gyártók a dominánsak.
A helyzetre jellemző, hogy az első tíz, villanyautókat kínáló cég között egyetlen nyugati van, a Tesla, és az is csak a harmadik helyen. A régi nagy nemzetközi gyártók közül pedig a FAW-VW vegyes vállalat az első, az eladási sorrendben a 15. helyen.
Általános kritika a külföldi gyártókkal szemben, hogy az autóik digitálisan nem elég fejlettek, miközben az olyan hagyományos erényeik, mint a jobb stabilitás és úttartás nagy tempónál, a zsúfolt kínai városokban jóval kevésbé érvényesül, mint más piacokon. A fedélzeti rendszerek fejlettségében pedig, úgy tűnik, a kínai gyártók vannak már most is jelentős előnyben.
A jelenség kapcsán nyilatkozott a Nissant irányító Makoto Uchida is, aki korábban a cég kínai részlegét is vezette. Szerinte hamar kell reagálniuk a kihívásra, mivel az utóbbi évek azt mutatták, hogy egy-egy külföldi márka iránt Kínában akár 3-5 év alatt teljesen eltűnhet az érdeklődés. „Ha lassúnak bizonyulunk, könnyen végzetes lemaradásba kerülhetünk.” - fogalmazott a Nissan vezetője.