Megmutatták a NASA új űrhajós-szállító autóit
Tavaly merült fel az igény új űrhajósszállító járművek iránt a NASA-nál, mivel néhány éven belül újra embereket szeretnének az űrbe küldeni az Artemis program keretében (ez a második fázisban következik, a dolgok mai állása szerint 2024-ben), és az 1983-as Airstream lakóbusz, amit eddig használtak, kissé már ódivatú benyomást keltett.
A választás a Canoo nevű villanyautó-gyártásra alapított vállalkozás autóira esett: ezekből kap majd a NASA néhányat. A feladatkiírás szerint a járműveknek négy beöltöztetett űrhajóst, három kísérőt, egy sofőrt, valamint öt felszerelést tartalmazó csomagot, négy hűtőegységet és egy felszállófelszerelést tartalmazó táskát kell tudnia elvinni. Az amerikai űrügynökség kikötötte azt is, hogy károsanyagkibocsátás-mentes legyen a jármű, viszont csupán 80 km-es hatótávot követeltek meg, hiszen a kilövőállás és a Kennedy Űrközpont közti, alig 15 kilométeres távolság megtétele a feladat.
A képek alapján az új Canoo autók nem nagyon különböznek azoktól, amelyeket az egyelőre termék nélküli autógyártó az idei évben piacra kíván dobni. A Lifestyle Vehicle nevű, egyterű-jellegű jármű alapára 35 ezer dollár alatt lesz az ígéretek szerint, a forgalmazás pedig 2023 elején indul Észak-Amerikában, ha minden a tervek szerint megy. A Canoo alapmodellje egyébként 300 lóerős, és egy töltéssel nagyjából 400 km megtételére lesz alkalmas.
A NASA választása azért nem túl meglepő, mert az embereket az űrbe küldő magánvállalkozások mind korszerű járműveket használnak: a Boeing egy Mercedes Sprinter alapú Airstream lakóbuszt, az Elon Musk vállalatbirodalmához tartozó SpaceX Tesla Model X-eket, az Amazon-alapító Jeff Bezos által létesített Blue Origin pedig Rivian R1S elektromos SUV-kat használt az űrhajósok szállításához. Nyilván a NASA sem akarta alább adni, sem méretben, sem környezetkímélésben, ha már a rakétakilövés maga nem lehet zéróemissziós a szilárd hajtóanyagú gyorsítórakéták miatt.