A szilárdtest-akkumulátorokban van a bolygó jövője
Akár 39 százalékkal kisebb szén-dioxid-kibocsátást jelenthet a szilárdtest-akkumulátorok használata a hagyományos, lítium-ionos aksikhoz képest, amennyiben fenntartható forrásból származó anyagokat alkalmaznak a gyártás során – áll a Transport and Environment (T&E) közleményében.
![a2 Figure 2 solid state promo.5fdbce3b08bc6.png](https://kep.cdn.indexvas.hu/1/0/4301/43019/430198/43019820_3283784_87c99618522233301b91aba4bacbca8f_wm.png)
Az Európai Klímacsoport éppen ezért ösztönzőket szorgalmaz a szénlábnyom csökkentésére, amelyeket az Európai Parlament és az Európai Unió tagállamai által jegyzett, véglegesítésre váró új elektromos járművek akkumulátoraira vonatkozó szabályozásába is bevezetnének.
"Az elektromos járművek már most sokkal jobbak a bolygó számára" - mondta a T&E zéró emissziós járművekért felelős vezetője, Cecilia Mattea. Hozzátette, a szilárdtest-akkumulátorok hatalmas előrelépést jelentenek, mivel sokkal kevesebb nyersanyagot igényelnek a lítium-ion akkumulátorokkal egyenértékű teljesítmény eléréséhez. A szilárdtest-akkumulátorok folyékony elektrolitok helyett ugyanis valamilyen alternatív (pl. kerámia, szulfit, szilárd polimer) elektrolitot tartalmaznak, ezért több energiát tudnak tárolni, biztonságosabbá és gyorsabban tölthetővé válnak.
A szilárdtest-akkumulátorok emellett kevesebb grafitot és kobaltot igényelnek. Utóbbi azért fontos, mert ezen fém legfőbb lelőhelye a Kongói Demokratikus Köztársaságban van, ahol egyrészt a bányászás munkamódszereivel is probléma van, sokszor idézett részlet, hogy a bányákban gyermekeket dolgoztatnak.
A legnagyobb autógyártók egyébként – köztük a Ford, a BMW, a Toyota – folyamatosan a szilárdtest-akkumulátorok fejlesztésén dolgoznak, és fejlesztéseik várhatóan piacra is kerülnek az évtized közepén.
![](https://indexadhu.hit.gemius.pl/redot.gif?id=0thA4uchz4z8jgoCRrjw6uUUnKQFaphXhF49ybHqN0r.B7/stparam=qkqpdiqkjm/fastid=kzscwwbbqxcxdteqinjisynykamw/nc=0)