Már jövőre az elektromosítás útjára léphet a Nascar

2022.07.26. 05:12

A Nascar mindig is a benzinmotorról szólt. Sorhatosokat, V6-osokat, de főleg V8-asokat használtak a sportágban, a motorok lökettérfogata 3,8-tól egészen 7,2 literig terjed, teljesítményük pedig veri az 1000 lóerőt. Utóbbit villanymotorokkal is könnyedén el lehet érni, de a Nascar többi sajátosságát, például a hanghatásokat és a füstös atmoszférát lehetetlen.

ng ford

A Kickin’ The Tires oldalon tettek közzé olyan kiszivárgott terveket, amelyek szerint már 2023-tól megindulhat a sportágban az elektromosítás. Ez eleinte egy elektromos prototípust, később pedig egy hat demonstrációs futamból álló szériát jelentene a meglévő Cup Series versenyek mellett. Ezeken villanyautókat futtatnának, hogy a rajongók elkezdhessenek hozzászokni a változáshoz, és hogy a fejlesztések is elindulhassanak a tisztán elektromos hajtás felé - az átállásra 2025-öt írtak.

A sebességgel és a köridőkkel persze nem lenne nagy gond, a kiszivárgott dokumentum szerint ezek a belső égésű motorral szerelt versenyautókéval egyenértékűek lennének, a hatótáv viszont továbbra is problémát jelent. A futamok hosszát/időtartamát emiatt kétszer harminc percre limitálnák, a verseny közbeni töltés/akkucsere tilos, a kerékcsere és a sérülések javítása miatti boxkiállás azonban engedélyezett lenne.

Specifikációk is szerepelnek a kiszivárgott anyagban, amely szerint már az új generációs versenykarosszériákat alakítanák át az elektromos hajtás befogadására, a felfüggesztés és a fékek azonban változatlanok maradnának. Összkerékhajtás és három villanymotorból származó, összesen 1000 lóerőnyi teljesítmény, maximum 200 kW-os visszatöltés a cél.

Az értesüléseket érdemes fenntartásokkal kezelni, hisz a sportág rajongótábora jellemzően a konzervatívabb, a V8-ast az amerikai identitás részének tekintő, ezzel együtt a villanyautókkal szemben szkeptikus emberekből áll, akiknek nehéz lenne lenyomni a torkán egy ilyen gyökeres változást.

Ugyanakkor az iparági trendeket sem szabad figyelmen kívül hagyni, hisz a fejlesztési pénzekre manapság különösen ügyelnek a gyártók, ráadásul hosszútávon marketing szempontból is kétségessé válhat a széria értéke. A Nascar részéről nem erősítették meg a dokumentum hitelességét, ám azt már korábban, hivatalosan is bejelentették, hogy vizsgálják a villanyautós versenyek lehetőségeit, a legfontosabb szempontnak azonban egyértelműen a szórakoztatást tartják.