Már kevésbé vonzó a plug-in, inkább a tisztán elektromos a menő

2022.07.29. 20:13

Miközben az elektromos járművek eladása nő, addig a plug-in hibridek értékesítése akadozik Európában. A fogyasztók ugyanis előbb a dízelautóktól fordultak el a Volkswagen botránya következtében (amely után az európai törvényhozók szigorítottak a károsanyag-kibocsátási szabályozáson), de nagyon úgy tűnik, hogy már a plug-in hibridek sem kellenek nekik. Legalábbis az ilyen modellek értékesítése szempontjából kiemelkedően fontos európai piac egyre inkább az elektromos járművek felé fordul. Holott a konnektoros hibridek nemcsak, hogy a rövidebb távokon károsanyag-kibocsátás nélkül működnek, de segítségükkel az átlag felhasználók tapasztalatot gyűjthetnek az elektromos járművekről. Azaz egyfajta hidat képeznek a jelenlegi és a jövőbeli elektromobilitás között.

new-volvo-xc90-t8s-plug-in-hybrid-drivetrain 100472009 h

A legfrissebb adatok két eltérő értékesítési pályát mutatnak a plug-in hibridek és az elektromos járművek között. Júniusban 28 százalékkal estek vissza a konnektoros hibridek eladásai Franciaországban, míg Németországban 16 százalékkal csökkent a megrendelések száma. Az Egyesült Királyságban pedig amíg 2019-ben a plug-in hibridek eladási aránya még megegyezett az elektromos autókéval, addig mostanra már kétszer annyi EV-t adnak el, mint plug-int. 2035-re egyébként az Európai Unióban betiltják a szén-dioxidot kibocsátó új autók értékesítését, a legtöbb gyártó a következő években fokozatosan áll át tisztán villanyhajtásra.

További érdekesség, hogy a Tiszta Közlekedés Nemzetközi Tanácsa összesen 9 ezer járművön végzett friss tanulmánya szerint a plug-inek üzemanyag-fogyasztása 2,5-5-szöröse volt a hivatalos laboratóriumi vizsgálati eljárások alapján szükséges becsült értéknek. Részben azért, mert a tulajdonosok gyakran elhanyagolják a töltést, és inkább egyszerűen csak benzinnel használják az autót.

Pontosan ebben áll annak az oka, hogy a nemzeti kormányok az elektromos modellekéhez képest gyorsabb ütemben csökkentik a konnektoros hibridekre vonatkozó támogatásaikat. Az Egyesült Királyságban például 2018-ban megszűnt a plug-inekre vonatkozó vásárlási támogatás, míg Németország éppen a héten jelentette be, hogy a forrásokat idén kivezetik.