Az érintőképernyő veszélyesebb a hagyományos gomboknál
Ma már nem kapni valamire való új autót érintőképernyő nélkül, sőt vannak olyan modellek, amelyekben faltól falig ilyen kijelző húzódik. Legfeljebb a csiphiány miatt állhatnak elő olyan helyzetek, hogy ezek nélkül készüljön el egy-egy kisebb sorozat. Közben persze megy a vita arról, mennyire lehetnek ezek biztonságosak, több felmérés is problémákra mutatott rá. Most egy svéd autós szaklap kutatása is ezeket a kockázatokat világítja meg.
A Vi Bilägare című újság tesztjéhez fogtak jó pár modern autót és egy öreg Volvót, majd a sofőröknek kiadták a feladatot: 110 km/h-s sebesség mellett kellett egyebek mellett rádióadót váltaniuk, lejjebb venni a műszerfal világításának fényerejét, kikapcsolni a központi kijelzőt és nullázni a napi kilométer-számlálót. Közben lemérték, mennyi időt vesz igénybe a feladatsor végrehajtása. Mindezt megelőzően adtak időt arra, hogy megismerkedjenek az adott típus rendszerével, és kicsit hozzászokjanak.
Végül a Dacia Sandero teljesített a legjobban, ebben 13,5 másodperc alatt megvolt a sofőr mindennel, míg a Volvo C40 esetében csak két tizeddel volt lassabb a procedúra. A Volkswagen ID.3-nál ellenben már 25,7, a Seat Leonnál 29,3 másodperc volt az időszükséglet, nehezített pályát jelentett például a VW-csoportnál jellemző, megvilágítás nélküli csúszka a képernyő alatt. A legrosszabb eredményt a maga 44,9 másodpercével az MG Marvel R hozta.
De hogyan viszonyul mindez egy régi, kizárólag fizikai gombokkal felszerelt autóhoz? A tesztbe afféle referenciaként bevont régi Volvo V70-ben tíz másodpercre volt csupán szükség az utasítások elvégzéséhez.
És mi köze mindennek a biztonsághoz: minél több időt töltünk a különböző funkciók kapcsolgatásával, annál hosszabb ideig oszlik meg a figyelmünk, adott esetben annál hosszabb utat teszünk meg anélkül, hogy szemünket ténylegesen az úton tartanánk. Az alábbi ábra ezt a megtett utat helyezi el egy grafikonon.
Forrás: Vi Bilägare