Több száz új bányára lenne szükség az elektromos átálláshoz

2022.09.15. 06:05

Úgy tűnik, a nagy autógyártók egyetértenek abban, hogy az elektromos autók jelentik az iparág jövőjét, és a nyersanyagok hiánya lesz a következő akadály, amelyet le kell küzdeniük - állítják a Benchmark elemzői.

1920-P90410621-highRes

Az elektromos járművek akkumulátorainak gyártásához használt fémek és más nyersanyagok (így például grafit, lítium, kobalt és nikkel) iránti kereslet már meghaladja a kínálatot. A Benchmark elemzői szerint ezért, hacsak nem nyitnak 384 új bányát a következő tíz évben, az elektromos járművek gyártására való átállás csak átmeneti lehet. Amennyiben az autógyártók és az egyes nemzetek kormányai 2035-ig el akarják érni a zéró kibocsátást, akkor többek közt 74 új lítiumbányát, 62 kobaltbányát, 72 nikkelbányát, 97 természetesgrafit-bányát és 54 szintetikusgrafit-gyárat kellene nyitni a világon.

Ez különösen azoknak jelent rossz hírt – beleértve az autógyártókat is –, akik azt hitték, hogy az újrahasznosított fémek minden szükséges anyagot lefednek majd. Hiszen egyszerűen nem lehet elkerülni több millió tonna nyersanyag kitermelését a kereslet kielégítéséhez. Konkrétabban: idén a globális lítiumkínálat mindösszesen 747 ezer tonna volt, elemzők szerint azonban 2035 végére a kereslet 4,4 millió tonnára nő majd. A Volkswagen becslései szerint ráadásul a globális lítiumkészletek legfeljebb 14 millió tonnát tesznek ki. Ezzel még önmagában nem is lenne akkora probléma, ám amíg a kereslet több mint tíz év alatt nő 4,4 millió tonnára, addig a lítiumbányáknak legalább 5 teljes évre van szükségük ahhoz, hogy teljes kapacitással tudjanak működni.

A jelenlegi lítiumbányászati projektek egyébként híresek arról, hogy megkerülik a környezetvédelmi előírásokat, ami csak fokozza az új bányák gyors és biztonságos megnyitásának sürgősségét. Jelenleg Ausztrália a legnagyobb beszállítója az ércből bányászott lítiumnak. Nem véletlen, hogy egyes elemzések szerint a lítium-kereskedelem uralkodó nemzeteként is ők jelenhetnek meg a következő évtizedben. A lítium-feldolgozás nagyágyúi pedig a kínaiak lehetnek, akik a kínálat több mint 75 százalékáért felelnek.

Ebbe a képbe csupán az Egyesült Államok zavarhat majd be, akik többé nem szeretnének az ausztrálokra és a kínaiakra támaszkodni a lítium kapcsán, inkább saját bányászati és feldolgozási projektek indítását tervezik.