A világ leggyorsabb töltését fogják tudni az új Formula E autók
A hétvégén az olaszországi Autodromo Ricardo Paletti pályán, a Porsche szervezésével tesztelték a Formula E harmadik generációs autóit, amelyek óriási lépést jelentenek a jelenleg futó autókkal szemben, felépítésük teljesen más.
A verseny szempontjából lényeges újítás, hogy az előző, Gen2 autók 385 kilós és 54 kWh-s akkupakkjával szemben az új típusokba súlyra és kapacitásra is kisebb akkuk kerülnek. A spórolás azonban így is előrelépés, hisz a 3 kWh mínuszt több mint 100 kilogram lefaragásával érték el, az energiasűrűség tehát sokat javult.
#Gen3 #Formulae Fast Charge Pit Stop practice pic.twitter.com/Is0MA30nka
— MK Gooner (@EMKAYdons18) September 15, 2022
Az autók hatótávja így annyit csökkent, hogy egy teljes futamot már nem bírnak végig, tölteni kell őket. A közzétett felvételen egy olyan boxkiállás látható, amelyen a hírek szerint a világ legnagyobb teljesítményű villanyautótöltése történik éppen, a 600 kW majdnem kétszerese a mai leggyorsabb utcai villámtöltők teljesítményének. Egy 30 másodperces töltéssel mintegy 4 kWh-t szedhet fel az autó, ami pótolja az elvesztett akkukapacitást.
A harmadik generációs versenyautók erősebbek (+100 kW) és könnyebbek (-60 kg) lesznek az elődöknél (Gen2: 250 kw; 900 kg). Mindkét tengelyre kerül villanymotor, elöl 335 lóerős, hátul 469, ám az elsőt csak energiavisszanyerésre használják, a hajtásban nem vesz részt: a regenerációs 600 kW-os teljesítménnyel történhet, így a versenyen felhasznált energia 40 százalékát menet közben szedik fel az autók. További kapcsolódó érdekesség, hogy az új autókra hátsó hidraulikus fékeket már nem is szerelnek.
A fejlesztések még döcögnek, több csapat autójában is meghibásodott a Williams Advanced Engineering által szállított RESS (újratölthető energiatároló), információk szerint főleg a rázóköves rezonanciákat nem bírja. A tesztek célja természetesen épp a hasonló problémák kiszűrése, de a Williamsnek sietni kell, az új autókat januárban vetik be először.