146 lóerő: ilyen erős autókat vesznek a magyarok
Érdekes elemzést készített a Motor1 olasz kiadása, az Európai Környezetvédelmi Ügynökség adatai alapján ugyanis összeállítottak egy rangsort arról, mely országban hány lóerőre jön ki a 2021-ben eladott új autók átlagos teljesítménye. De nemcsak ezt, hanem a tömeget, a CO2-emissziót és a lökettérfogatot is listázták.
A számokból kiderült, hogy mi, magyarok nagyjából a középmezőnyben vagyunk, ami a lóerőket illeti: 29 vizsgált országból a 16. helyet csíptük meg a 146 lovas átlagunkkal. Hajszálra ugyanilyen eredménnyel zártak a csehek is. Az olaszokat érdekli talán legkevésbé a teljesítmény, a Ferrari és a Lamborghini szülőhazájában mindössze 115 ló volt az átlagos ménes, a franciáknál és a görögöknél 118. A lista másik végén Norvégiát találjuk 211 lóerővel, magabiztosan megelőzve Izlandot (193 LE) és Svédországot (185 LE).
A 2021-ben vásárolt új autók átlagos teljesítménye Európában (lóerő) | ||
Olaszország: 115 lóerő | Írország: 137 lóerő | Dánia: 151 lóerő |
Franciaország: 118 lóerő | Litvánia: 138 lóerő | Lettország: 154 lóerő |
Görögország: 118 lóerő | Szlovákia: 142 lóerő | Bulgária: 155 lóerő |
Málta: 119 lóerő | Finnország: 143 lóerő | Észtország: 156 lóerő |
Horvátország: 123 lóerő | Hollandia: 144 lóerő | Németország: 158 lóerő |
Spanyolország: 130 lóerő | Magyarország: 146 lóerő | Luxemburg: 168 lóerő |
Szlovénia: 130 lóerő | Csehország: 146 lóerő | Svédország: 185 lóerő |
Románia: 130 lóerő | Belgium: 147 lóerő | Izland: 193 lóerő |
Portugália: 132 lóerő | Ciprus: 148 lóerő | Norvégia: 211 lóerő |
Ausztria: 136 lóerő | Lengyelország: 148 lóerő |
Napjainkban nagyon nagy jelentősége van annak, hogy mennyire környezetszennyezők az autók. Európában a közlekedés felelős a teljes szén-dioxid-kibocsátás 27,1 százalékáért, a személyautók ezen belül 60 százalékon állnak. Ezért érdekes az az összevetés is, amely a CO2-emisszió szerint rangsorol. Nem meglepő módon a norvégoknál a legalacsonyabb, mindössze 27 g/km – a skandináv országban alaposan megtolták a villanyautó-támogatásokat az utóbbi években. Összehasonlításképpen: az európai átlag 114,7 gramm volt kilométerenként – legalábbis a 2021-ben eladott új autókból számolva.
A 2021-ben vásárolt új autók átlagos szén-dioxid-kibocsátása Európában (g/km) | ||
Norvégia: 27,6 g/km | Németország: 113,6 g/km | Szlovénia: 133,9 g/km |
Izland: 80,3 g/km | Ausztria: 116,2 g/km | Litvánia: 135,7 g/km |
Svédország: 88,3 g/km | Belgium: 117 g/km | Csehország: 135,9 g/km |
Dánia: 92,6 g/km | Görögország: 119,7 g/km | Lengyelország: 136,2 g/km |
Hollandia: 95,1 g/km | Luxemburg: 123,8 g/km | Szlovákia: 139,2 g/km |
Finnország: 98,3 g/km | Olaszország: 124,6 g/km | Bulgária: 139,8 g/km |
Málta: 103,5 g/km | Románia: 126,5 g/km | Lettország: 142,5 g/km |
Portugália: 107,1 g/km | Spanyolország: 126,8 g/km | Észtország: 142,6 g/km |
Franciaország: 108,6 g/km | Horvátország: 129 g/km | Ciprus: 145,8 g/km |
Írország: 112,6 g/km | Magyarország: 133 g/km |
A norvégokat az izlandiak (80,3 g/km) és a svédek (88,3 g/km) követik. Ezen a listán Magyarország a középmezőny vége felé található, a 20. pozíció a miénk 133 g/km-rel. A sereghajtó Ciprus, 145,8 g/km-es értékkel, de kicsi a különbség, hiszen 142,6 gramm szén-dioxidot eregetnek átlagosan az észtek, és 142,5 grammot a lettek új autói.
Szintén érdekes megfigyelni a lökettérfogat szerinti listát. Nagyon sok gyártó kínál egyliteres vagy 1,2-es, 1,3-as turbómotorokat, viszont az 1524 köbcentis kontinensátlag azt mutatja, hogy azért sokan veszik még a nagyobbakat is. A legszerényebbek a görögök, ők 1338 köbcentiméteres átlagot produkáltak, 1350-et a máltaiak, az olaszoké 1389, de befért 1,4 liter alá még Portugália is (1392). Mi e téren is a középmezőnyhöz tartozunk: 1575 köbcenti a magyar átlag. Fura módon a norvégoké a legnagyobb – mármint a hengerűrtartalom. 1940 köbcenti az átlag ott, északon, ami arra vezethető vissza, hogy aki nem villanyautót vesz, az a nagyobb kategóriákból válogat. 1796 köbcentivel második Izland, de befért 1,7 liter fölé Luxemburg, Svédország és Lettország is.
A 2021-ben vásárolt új autók átlagos lökettérfogata Európában (köbcentiméter) | ||
Görögország: 1338 ccm | Dánia: 1517 ccm | Lengyelország: 1611 ccm |
Málta: 1350 ccm | Belgium: 1525 ccm | Bulgária: 1652 ccm |
Olaszország: 1389 ccm | Litvánia: 1543 ccm | Észtország: 1669 ccm |
Portugália: 1392 ccm | Szlovákia: 1554 ccm | Németország: 1696 ccm |
Franciaország: 1401 ccm | Csehország: 1558 ccm | Lettország: 1705 ccm |
Hollandia: 1402 ccm | Ciprus: 1570 ccm | Svédország: 1706 ccm |
Horvátország: 1438 ccm | Írország: 1572 ccm | Luxemburg: 1755 ccm |
Szlovénia: 1441 ccm | Magyarország: 1575 ccm | Iceland: 1796 ccm |
Románia: 1446 ccm | Ausztria: 1576 ccm | Norvégia: 1940 ccm |
Spanyolország: 1471 ccm | Finnország: 1598 ccm |
Végül a tömeg: a crossoverek és SUV-k térnyerésével újra és újra beszédtéma, hogy a környezetvédelem jegyében nagy, benga, teherautónyi homlokfelületű autókkal járunk. Az európai átlag 1488 kilogramm, amihez viszonyításképpen érdemes megemlíteni, hogy egy kábé minden célra megfelelő, előző generációs Octavia kombi, kétliteres dízelmotorral 1250 kiló körül van, a kifejezetten nehéz autó hírében álló egyes Insignia meg 1600 környékén mérlegel dízel kombiként. Egy új Swift nem éri el a 900-at.
A 2021-ben vásárolt új autók átlagos tömege Európában (kilogramm) | ||
Görögország: 1325 kg | Szlovákia: 1478 kg | Lettország: 1555 kg |
Olaszország: 1369 kg | Ciprus: 1481 kg | Dánia: 1577 kg |
Horvátország: 1378 kg | Magyarország: 1489 kg | Németország: 1577 kg |
Franciaorszég: 1393 kg | Hollandia: 1491 kg | Finnország: 1585 kg |
Románia: 1407 kg | Bulgária: 1500 kg | Luxemburg: 1599 kg |
Portugália: 1432 kg | Írország: 1504 kg | Svédország: 1708 kg |
Spanyolország: 1435 kg | Lengyelország: 1520 kg | Izland: 1796 kg |
Litvánia: 1443 kg | Belgium: 1524 kg | Málta: 1797 kg |
Szlovénia: 1453 kg | Észtország: 1531 kg | Norvégia: 1961 kg |
Csehország: 1472 kg | Ausztria: 1542 kg |
Szinte pontosan az európai átlagot hozza a magyar adat 1489 kilogrammal, ez a 13. helyre elég. A legnehezebb személykocsikkal Norvégiában találkozunk, ami mondjuk nem ad okot csodálkozásra, ha a villanyautók nehéz akkucsomagjaira gondolunk, mégis elég durva az 1961 kilogramm. Málta 1797 kilóval, Izland 1796-tal zárt, a svédek 1708-cal csúsztak be 1,7 tonna fölé. A másik végletet a görögök képviselik 1325 kilóval, majd az olaszok jönnek 1369-cel. Befértek 1,4 alá a horvátok és a franciák.