A folyamatosan emelkedő energia- és üzemanyagárak miatt pár napja a miskolci városvezetés úgy döntött, hogy a tulajdonában lévő közlekedési vállalat (MVK Zrt.) leállítja CNG buszainak túlnyomó részét. Az ok, hogy az elmúlt két évben majdnem négyszeresére (265 forint/kg helyett ma 900 forint/kg) emelkedett a sűrített földgáz kilogrammonkénti ára. További gondot jelent, hogy a gázolajjal szemben a CNG-nél nincs jövedékiadó-visszatérítés a közlekedési cégek számára. Ráadásul egy kilogramm CNG mindössze 0,6-0,7 liternyinek felel meg. Mindezt tetézi, hogy a környezetbarát üzemanyagot a magyar állam nem támogatja. Csak a sűrített földgáz áremelkedése miatt idén az MVK Zrt. 750 milliós pluszköltséggel számol. Így összességében az energiahordozók drasztikus emelkedése miatt 1,7 milliárd forint többletköltséggel kalkulálnak a miskolci közlekedési cégnél.
Az MVK Zrt.-nél egyébként 2016-ban állt forgalomba 75 darab MAN Lion's City CNG busz. Az alig hatéves EEV (az Euro V-nél egy fokkal jobb környezeti besorolású) motorral szerelt buszflottának most több mint a felét kénytelen leállítani a közlekedési cég. Azért nem az egész állományt, mert az MVK Zrt.-nek nincs annyi autóbusza, hogy ezt megtehesse. Viszont, ha tartósan ilyen magasan marad egy kiló CNG ára, akkor a közlekedési vállalat kénytelen lesz 12-16 darab korábban leselejtezett, 20 év körüli, dízelüzemű MAN és Neoplan buszt életre kelteni.
Hasonló a helyzet Budapesten is. A BKV-nál összesen 52 darab Van Hool A330 CNG típusú jármű van állományban. Ezek is a borzasztó drágává vált sűrített földgáz miatt kerülnek parkolópályára addig, amíg nem változik pozitív irányba a helyzet. A budapesti közlekedési vállalat azonban sokkal jobb helyzetben van mint Miskolc. Ugyanis épp ezekben a napokban érkezik Budapestre összesen 135 Mercedes Conecto típusú autóbusz Törökországból. Így a teljes Euro III-as környezeti besorolású CNG-s flottát leállíthatja a BKV, amelyek helyére Euro VIe motorral szerelt buszok érkeznek. A főváros közlekedési cége egyébként - szintén spórolás címszó alatt - bezárja az Akácfa utcai székházát is.
Értesüléseink szerint a Volánbusz is spórolni szeretne a CNG-s buszokon. Az állami szolgáltató ez év elején rendelt 15 milliárd forintért az MAN-től 164 darab ilyen hajtású járművet, ebből 75 a budapesti agglomerációba kerül majd. A buszok túlnyomó része elkészült, és meg is érkezett hazánkba, az ígéretek szerint már hónapok óta forgalomban kellene lenniük. A Volánbusz azonban ezeket egyelőre nem vette át az importőrtől. Úgy tudjuk, hogy ennek az oka szintén a magas sűrítettföldgáz-ár. Ha minden igaz, akkor ez a 164 busz idén már nem kerül forgalomba, bizonyosan azért, hogy ne rontsa a cég idei eredményeit. A milliárdokért vásárolt, környezetbarát autóbuszok így feladat nélkül álldogálnak, és egyelőre védik a betont az esőtől, fagytól és a napfénytől.
Magyarországon még Nyíregyházán (41 darab) és Kaposváron (40 darab) van forgalomban CNG-s busz. Mindkét városban 2016-os gyártású MAN Lion's City CNG-k közlekednek. Nyíregyháza jobb helyzetben van mint a somogyi megyeszékhely, ugyanis a buszokat a Volánbusz Zrt. üzemelteti, így ha le kell állítani a CNG-flottát, akkor Szabolcs-Szatmár-Bereg megye székhelyén ez megoldható dízel buszok átcsoportosításával. Kaposvár esetében már bonyolultabb a helyzet. Ott ugyanis a város cége (KT Zrt.) üzemelteti az autóbuszokat. Ráadásul a teljes járműflotta MAN Lion's City CNG buszokból áll, így ők gyakorlatilag semmit sem tudnak kezdeni a rövid időn belül kialakult helyzettel.
Nagyon fontos megjegyezni, hogy amikor a fent említett járműbeszerzések megtörténtek, akkor a CNG-s buszok üzemeltetése egy nagyságrenddel volt olcsóbb mint a dízeleké. Még akkor is jobban megérte, ha a vételáruk magasabb, és gázkutat kell hozzájuk telepíteni. Azonban a pandémia és a szomszédunkban dúló háború miatt az elmúlt két évben annyira felment ennek az üzemanyagfajtának az ára, hogy azt még nagyobb közlekedési cégek is nehezen tudják kigazdálkodni.