Azt állítja a Munro Vehicles nevű skót startup, hogy a képen látható elektromos terepjáró jövőre már a vásárlóknál lehet, közel 50 ezer fontos, vagyis 24 millió forintos kezdőáron. Ennyiért ugyan csak 295 lóerő és a kisebb akkumulátor jár, de az ötlet nem új, valaki pedig előbb-utóbb legyártja a tökéletes villany 4x4-et. A gyalogosvédelmet most hagyjuk, a vadaknak pedig sok sikert.
Emlékszik még valaki a detroiti székhelyű Bollinger Motorsra? Ők azok, akik előbb egy a Munro MK1-re meglehetősen hasonlító elektromos Land Rover Defender utóddal, a B1 és B2 páros ígéretével robbantak be, majd belátták, hogy elektromos teherautók gyártásával hamarabb juthatnak lényegi bevételhez. A Bollingerekre persze azóta is várunk, a képeket elnézve viszont talán nem meglepő, hogy az MK1-et is Ross Compton, a Bollinger korábbi főtervezője rajzolta.
A Glasgow-i startup, a Munro Vehicles Skócia második autógyártójának tartja magát, és 2019-ben alapította Russell Peterson and Ross Anderson. Tervük, hogy jövőre 50 terepjárót építenek, majd új gyárukba költözve előbb évi 250, majd 2027-re akár 2500 Munro készülhet. Meglátjuk!
Ami biztos, hogy az MK1 egy tartós, kevés karbantartást igénylő gépnek ígérkezik. Létravázas, klasszikus sárdagasztó, melyben a 700 Nm csúcsnyomaték 80 km/h sebességig elérhető, a vontatható tömeg pedig három és fél tonna. Üresen százra 4,9 másodperc alatt ugrik, már ha az erősebb, 375 lóerős hajtásláncot választjuk.
Az axiálfluxusú, tehát nem hengeres, hanem korongos, tengelyirány-elrendezésű, épp ezért nagyon könnyű állandómágnes motor 220 vagy 280 kW teljesítmény mellett az 5000-8000 közötti fordulattartományban dolgozik, ami áttételezés nélkül is ideális terepen.
A Munro 35-modulos lítium NMC akkumulátora maximum 305 kilométeres, illetve 16 órás off-road üzemidőt garantál. Tartóssági szempontból azt ígérik, hogy nyolcvan százalékos kapacitását legalább nyolc éven, vagy 160 ezer kilométeren át tartja majd.
És akkor a lényeg! Az ötajtós MK1 tengelytávja 330 cm, súlyelosztása 50/50, a hasmagassága pedig 480 mm. Nyolcvan centi mély vízben sem esik pánikba, míg első terepszöge 84, a hátsó pedig 51 fokos. Az alacsony súlyközéppontnak hála 148 fokig dönthető is, úgyhogy ha tényleg rászabadul az európai piacra, kíváncsian várjuk a semmi közepén.