Mobilalkalmazásba költözik a jogsi?
Elfogadta a kormány a Nemzeti Digitális Állampolgárság Programot. Ennek fő célkitűzése, hogy jelentősen meggyorsítsa és megkönnyítse a közigazgatási ügyintézést azáltal, hogy a folyamatok túlnyomó többségét személyes megjelenés nélkül, akár az éjszaka közepén, internetes rendszereken át intézhessük. Ehhez a kormány vállalta, hogy felhasználóbarát online felületeket, valamint egy mobilalkalmazást is fejleszt.
Autós vonatkozásban a kormány digitalizációs törekvései azért fontosak, mert ezek eredményeképp januártól nem kell feltétlenül magunknál hordanunk a jogosítványunkat és autónk forgalmi engedélyét sem. A rendőrség azért hamar felhívta a figyelmet, hogy ettől a személyazonosságunkat nekünk kell hitelt érdemlő módon igazolnunk, tehát rendelkeznünk kell valamilyen irattal, amivel ezt megtehetjük. Az, hogy az említett mobilalkamazás megfelel-e erre a célra, még nem egyértelmű.
Bár különböző digitális ügyintézési lehetőségek jelenleg is léteznek, ezek több szempontból sem elég jók. Először is, idejétmúlt, kusza felhasználói felületeik miatt használatuk nehézkes, másrészt a rajtuk keresztül intézhető ügyek köre igen szűk, harmadrészt pedig nem integrálták őket teljes mértékig az adott szervek működésébe. A jelenleg is fejlesztés alatt álló új platformok ezeket a hibákat igyekeznek kijavítani.
A kormány ehhez négy digitális alapszolgáltatás bevezetését határozta el. Az első ezek közül az eSzemélyazonosítás, melyen keresztül a legtöbb közigazgatási ügy intézhető lesz. Így például elkészíthetjük adóbevallásunkat, támogatásokat igényelhetünk vagy hozzáférhetünk digitális leveleinkhez. Bár eSzemélyivel már sokan rendelkeznek, ennek előnyeit csak egy nagyon szűk kör használja ki. Az új megoldás esetében azt szánják az igazán nagy dobásnak, hogy személyazonosságunkat egy mobilalkamazás segítségével is igazolhatjuk, illetve, hogy a rendszer akár külföldi szolgáltatásokkal is kompatibilis lesz.
A második alapszolgáltatás az ePosta. Innen küldhetjük, illetve itt fogadhatjuk közigazgatási ügyintézéssel kapcsolatos leveleinket. Ennek nagy előnye, hogy az ebben a rendszerben zajló kommunikáció hivatalos levélnek minősül – végre nem kell tehát folyton a postára rohangálni.
Az eDokumentumkezelés harmadik alapszolgáltatásként azt biztosítja majd, hogy az állampolgárok és cégek egy helyen találják az összes dokumentumot, melyek az ügyintésezek során létre jöttek. Ez a szolgáltatás várhatóan az Elektronikus Egészségügyi Szolgáltatási Térhez hasonlóan működik majd.
Végül pedig az eFizetés egy olyan szolgáltatás, mellyel hivatalosan elfogadott módon, egyszerűen fizethetünk online. Ez főleg a térítési díjas ügyintézések esetén lehet hasznos.
Rogán Antal, a program kidolgozásáért felelős Miniszterelnöki Kabinetirodát vezető miniszter szerint „olyan mobilalkalmazást fejlesztünk, amely lehetővé teszi, hogy mobilon mindenki magával vigye az összes igazolványát, de még a horgászengedélyét is. Mobilon intézhetünk majd ügyeket, mobilon igényelhetünk majd bármilyen igazolást, igazolványt. Nem kell bemenni az okmányirodába semmiért. A mobilalkalmazás lehetővé teszi, hogy a felhasználók egyetlen felületen láthassák az adataikat, dokumentumaikat, kezelhessék többek között családpolitikai vagy éppen adózási ügyeiket.”
A miniszter szerint 2026-ra szinte minden ügyünket okoseszközökről intézhetjük majd, a prioritást élvező funkciók fejlesztése pedig már jövőre elkezdődik. Fontos megjegyezni, hogy a digitális szolgáltatások igénybevétele senkinek nem lesz kötelező. Megmaradnak tehát az ügyintézés hagyományos módjai is.
Forrás: Index