Búcsút mondhatnak a kínai függőségnek az európai gyártók?
Az Európai Unió autóipara 2027-re képessé válhat arra, hogy önállóan gondoskodjon a villanyautóihoz szükséges akkumulátorok előállításáról – állítja a brüsszeli Transport & Enviroment (T&E) szervezet, amelyben a közlekedés és a környezetvédelem területén tevékenykedő nem kormányzati európai szervezetek képviseltetik magukat.
Az összeállítás szerint ugyanakkor az EU-nak versenyeznie kell az Egyesült Államokkal az akkumulátorgyártási befektetésekért. Az amerikai kormány környezetvédelmi programja keretében egyebek mellett adókedvezményekkel ösztönzi a befektetéseket ebben az iparágban, ezért az EU-nak hasonló támogatásokat kell bevezetnie. A környezetvédők szerint az európai vállalatok az akkumulátorok alkatrészeinek előállításában is átvehetik kínai versenytársaik szerepét. Például az akkumulátorok fontos alkatrészei, a többféle ritka nyersanyagot tartalmazó katódok előállítása szintén házon belülre kerülhet 2027-re.
Az Umicore Lengyelországban, a Northwolt Svédországban, a BASF Németországban tervezi bővíteni katódgyártását. Hasonló a helyzet a fémfeldolgozásban. Az európai akkumulátoripar finomított lítium iránti keresletét 50 százalékban hazai forrásokból szolgálhatják ki 2030-ra – írja a T&E előrejelzésében. Ezen a téren a németországi RockTech Lithium and Vulcan Energy Resources és a franciaországi Imerys vállalatok járhatnak az élen. A nyersanyagot külföldről vagy európai forrásokból szerezhetik be.
A T&E szakértői szerint közös uniós hitelfelvételből kellene finanszírozni az akkumulátorgyártás fejlesztését, hasonlóan a koronavírus-járvány utáni helyreállítást szolgáló közös EU-s kölcsönhöz. A helyreállítási alap forrásaira a tagországok pályáztak, ám az új hitelt közvetlenül kellene eljuttatni az ágazat szereplőihez. Ez így történik az amerikai támogatások esetén, ami versenyelőnyt jelent az ottani akkumulátoriparnak.
A tagállami szabályozásokat is össze kell hangolni annak érdekében, hogy jobban segítsék a zöld beruházásokat. Ebben is az Egyesült Államok példáját kellene követni, ahol a szabályozás az ilyen fejlesztések felpörgetését szolgálja.