- Magazin
- Hírek
- euro7
- közlekedés
- emisszió
- károsanyag-kibocsátás
- acea
- villanyautók
- elektromos autó
- urbaniqe
Felesleges lenne az Euro7? A gyártók szerint igen
Az európai autógyártók szakmai szervezete szerint kifejezetten káros lenne az Euro 7-es károsanyag-kibocsátási norma bevezetése az Európai Unióban.

Az Euro 7-es károsanyag-kibocsátási norma bevezetése 2030-ra csak 4 százalékkal mérsékelné a személyautók és 2 százalékkal a kisteherautók, illetve nehéz teherautók nitrogén-oxid-kibocsátását ahhoz képest, mint ha nem vezetnék be az új szabványt. Ráadásul a buszoknál semmilyen eredményt nem hozna az Euro 7 bevezetése. Erre a következtetésre jutott az Európai Autógyártók Szövetsége (ACEA) és a német ZEW német gazdaságkutató intézet felmérése.
Az Európai Bizottság tavaly ősszel azt javasolta az uniós döntéshozó szervezeteknek, hogy 2025-től lépjen érvénybe az Euro 7-es károsanyag-kibocsátási norma. Ettől az évtől kezdve csak olyan új autót, teherautót és autóbuszt lehetne értékesíteni Európában, amely teljesíti ezt az elvárást. Az autó-, teherautó- és buszgyártók azonban úgy vélik, hiba lenne, ha bevezetnék az új szabályt.
Azzal érvelnek, hogy elvonná a pénzügyi forrásokat, az elektromos meghajtás fejlesztésétől, mivel a vállalatoknak vissza kellene térniük a hagyományos motorok javítgatására. Ennek eredményeként késne az elektromos, az üzemanyagcellás és a hidrogénalapú erőforrások fejlesztése, miközben a károsanyag-kibocsátás visszaszorításában ezek hoznak majd igazi áttörést.
Az Európai Bizottság szerint azért van szükség az Euro 7-es norma bevezetésére, mert várakozások szerint 2030-ban az eladott új teherautóknak csak tíz százalékában lesz nulla károsanyag-kibocsátású motor. Ez az arány még 2040-re sem fogja elérni az 50 százalékot. Az iparág vállalatai azonban ennél gyorsabb átmenetet terveznek – érvel az európai döntéshozóknak írt nyílt levelében Martin Lundstedt, a Volvo Group vezérigazgatója, az ACEA illetékes vezetője.
Okosabb a hatósági szabályozás az USA-ban
A Volvo Group például azt vállalta, hogy 2040-re csak nulla károsanyag-kibocsátású járművet fog gyártani, legyen szó teherautóról, autóbuszról, építőipari gépről vagy tengeri hajóról. Az ACEA munkájában részt vevő hozzá hasonló vállalatok ugyanezt tervezik. Az ágazat szereplői egyetértenek abban, hogy az EU gazdasága akkor válhat karbonsemlegessé 2050-re, ha 2040-től kezdve már egyetlen újonnan eladott járműben sem lesz fosszilis üzemanyaggal hajtott erőforrás.
Lundstedt felhívja az európai döntéshozók figyelmét arra is, hogy a közlekedés átállításának egyik feltétele a kiszámítható üzleti környezet, beleértve ebbe a racionális hatósági szabályozást. A járműgyártók szorongatásánál többet hozhatna például la szén-dioxid-kibocsátás átfogó adóztatása, ami takarékosságra és a zöld megoldások választására ösztönözné a gazdaság szereplőit.
Végül a szakember azt is megjegyezte, hogy az Európai Unión kívül, mindenekelőtt az Egyesült Államokban más úton jár a szabályozás. Az USA-ban az Inflation Reduction Act (IRA) törvénnyel erőteljesen ösztönzik az akkumulátorokra és a hidrogénre támaszkodó elektromos meghajtás terjedését. Nem a hagyományos motorok javítgatására fordítják az erőforrásokat, amit az Euro 7-es szabvány forszírozna, hanem a zöld meghajtási módok minél gyorsabb elterjesztésére.
Mit jelentene az Euro7?
Ahogy arról tavaly novemberben írtunk, az új Euro 7-es kibocsátási normákra kidolgozott javaslatok közül a legszigorúbb változat bevezetése a vártnál is gyorsabban megölhette volna a belső égésű motort Európában - a törvényjavaslatot azonban másfél éves késés után jelentős enyhítéssel publikálta az Európai Bizottság. Lényeges, hogy egyelőre tervekről van szó, még nincs hatályos jogszabály róla.
Az Euro 7 megölheti a belső égésű motort?
Biztosat még senki sem tud, de az eddig kiszivárgott adatok alapján néhányan már temetik az olcsóbb személyautókat.
A személyautók esetében az eredeti terveknél jóval megengedőbb lett a tervezet. Ez az említett nitrogén-oxid-, azaz NOx-kibocsátás szempontjából a gyakorlatban a következőt jelenti. A jelenleg érvényes Euro 6 szerint 80 mg/km engedélyezett benzines és 60 mg/km dízel autók esetén, az Euro 7 azonban már nem különíti el a két üzemmódot, hanem egységesen, belső égésű motorokra határoz meg 60 mg/km-t. Szén-monoxidból, azaz CO-ból 500 mg volt engedélyezett a benzineseknél, a dízeleknél pedig 1000 mg egy kilométerre, az Euro 7 ezt is egységesíti, mégpedig 500 mg-ra.
Az ammónia-kibocsátásra sem az Euro 6, sem a korábbi szabályok nem szabtak meg plafont. Ugyanakkor a legkorábbi, legszigorúbb Euro7-javaslat szerint 2, a második, enyhébb szerint pedig 5 mg/km lett volna az új tartozó érték - ebből lett a jóval megengedőbb 20 mg/km. A részecskekibocsátást szabályozta volna még nagyon szigorúan az új Euro 7, de ez végül nem is változik, 6x1011 marad, akár a jelenleg hatályos törvénynél.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Pánikszobát kapnak a Tesla-kereskedések az erőszakos ügyfelek és vandálok miatt
Így védenék az alkalmazottakat a támadásoktól.
- Közélet
Tömeges baleset az autópályán, de a károkozó ismeretlen - ki fizet végül?
Ha már fizetős az autópálya, nem lehetne, hogy valaki felelősséget is vállaljon az ott keletkezett károkért, amikor a károkozó ismeretlen marad?
- Hírek
Itt a legjobban gyorsuló, utcai Skoda, ami valaha készült
A kétmotoros újdonság a legerősebb és legkeményebb Elroq, egyben a legjobban gyorsuló és leggyorsabban töltő Skoda, ami eddig készült.
- Hírek
Nyert egy 911 GT3 RS-t, részegen rommá törte
Az új tulaj nem volt okos, így hamar szomorú véget ért a pompás nyereményautó.
- Hírek
Megjött a Tesla negyedéves eredménye és gyalázatos
Ennél mindenki jobbra számított.
- Technika
Most szombaton MűhelyPRN 300. adás élőben!
A 300. részt élő közvetítéssel ünnepeljük, tartsatok velünk!
- Hírek
Alig 40-nel döcögött az autópálya középső sávjában egy fogalmatlan suzukis bácsi
De legalább végig indexelt. Részletkérdés, hogy nem akart sávot váltani.
- Hírek
Leégett egy villanyautó Kajászón, vitte magával a házat is
Kigyulladt egy parkoló Hyundai Ioniq, a tűz pedig átterjedt a közeli lakóházra is.
- Hírek
Szétrúgott egy Cybertruckot, de biztosan megbánta
A férfi a tulaj szeme láttára abuzálta a Teslát, végül a Cybertruck kamerái buktatták le.
- Hírek
Így néz ki a használtautó-cunami a Dacia hazájában
Ömlik a használt autó a szomszédba.
- Közélet
Az F1-es Japán Nagydíj legnagyobb kérdései
Kétség sem férhet hozzá, hogy a Japán Nagydíj legnagyobb kérdése a Lawson helyére érkező Yuki Tsunoda teljesítménye lesz.
- Hírek
Te adnál 4,5 millát egy sokat futott, vén Civic-ért?
A 34 éves Civic futásteljesítménye is combos, de azért így se véletlen, hogy valaki egy zsák pénzt adott érte.
- Tesztek
Taszítanak a BMW-k? Ez a te autód!Teszt: BMW 120d - 2024.
Egy anti BMW-ben az a jó, hogy sztereotípiáktól mentesen élvezhetjük a bajorok részletekbe menő alaposságát, most éppen dízelmotorral.
- Sajtóközlemény
1,4 millió egynapos autópálya-matrica kelt el 9 hónap alatt
Boldog szülinapot egynapos autópálya-matrica! Íme a tapasztalatok.
- Hírek
Súlyos baleset történt a Forma-1-es Japán Nagydíj szabadedzésén, ezért félbeszakították
Az Alpine pilótája 260 km/h-nál dobta el a versenyautót.
- Hírek
A Teslát másolja a Hyundai, de ezzel mind jól járunk
Az első ezzel szerelt modellek 2026 második negyedévében érkeznek.
- Hírek
Lenyűgöző, nyúlánk kupét és kabriót mutatott a Genesis
Mindkét pompás vonalú alkotás a Genesis G90-en alapul.
- Hírek
Összefogás: az eddigi legnagyobb töltőhálózat épül Európában
A tervek szerint 1700 új töltő épülne, összesen 11 ezer töltőponttal, Európa 25 országában.
- Hírek
Rátett egy mae gerit a parkoló Puntóra az Audi A6
Nem tudjuk, hogy mi járhatott az Audi sofőrjének a fejében.
- Hírek
Astrával okozott káoszt egy idióta, de végül más autója tört rommá
Láncreakciót indított egy szabálytalan előzés, aminek a végén egy vétlen sofőr Volkswagenje tört bucira.
- Égéstér
10 milliós „olcsó” autók tárháza
A Hyundai Inster, a Dacia Bigster és várhatóan az elektomos Suzuki Vitara is nagyon jó ár/érték arányú autók lesznek, ám ma már ez is 10 milliós, vagy annál magasabb szintet jelent.
- Hírek
Még furcsább, megosztóbb a frissített Hyundai Ioniq 6
Bemutatták az új Ioniq 6-ot, de a műszaki részletek még váratnak magukra.
- Hírek
A Halálos Iramban egyik leghülyébb jelenetének eredetileg volt értelme, de átírták
2JZ motor egy MK4-es Suprában?! Na ne!!!!!!44NÉGY!!!
