Súlyos döntést hoztak az autógyártók, amikor nyakunkba szakadt a koronavírus. A világot felforgató járvány előre megjósolhatatlan következménye lett, hogy a nagy autógyártó vállalatok súlyosan elszámolták magukat. Mindenki arra számított, hogy a vírus miatt durván visszaesik az autók iránti kereslet, csakhogy ez nem így történt.
A felismerés későn jött, addigra pedig már jobb felvásárlókhoz pártoltak a beszállítók. Az autóipar pedig azóta sem állt talpra. Korlátozott készleteiket blokkolásgátlók, menetstabilizáló rendszerek, tolatókamerák és -radarok, digitális műszeregységek, elektromos ablakemelők végeláthatatlan listái között balanszírozzák.
A pandémia időközben lecsengett. Persze, itt van velünk, de már nem bénít meg komplett beszállítói láncokat. A chiphiány viszont nem ért véget, még akkor sem, ha például a tajvani Foxconn elemzőinek korábbi nyilatkozata alátámasztja a személyes tapasztalatokat, hogy valamelyest normalizálódott helyzet.
Megnyugtató szavaikkal azonban ők is óvatosan bántak, és rámutattak, hogy 2022-ben még biztosan visszatérő problémával állunk szemben. Igazuk lett, a Ford még szeptemberben is tömegével tárolta a félkész pickupjait a Kentucky Speedway parkolójában.
2023 van, a mikrocsiphiány idén a harmadik életévébe lép, és megint nem megnyugtatóak a kilátások. Miért is javult volna a helyzet? Infláció, háború, alapanyaghiány nehezíti az előrelépést. A Honda operatív ügyvezetője, Eiji Fujimura szerint közel 250 ezer autót nem tudnak leszállítani az üzleti év végéig. Bár a Hondánál arra számítanak, hogy a közeljövőben ki fogunk lábalni a hiányból, ez szerintük sem valószínű, hogy bekövetkezik az év vége előtt. Erre csak ráerősít John Lawler, a Ford értékesítési igazgatójának a Reuters számára adott nyilatkozata. Ő úgy fogalmazott, hogy tudja, vannak akik szerint már itt a hiány vége, de az autókhoz szükséges egységek továbbra is korlátozottan érhetőek el.